Oracle pozywa nową firmę pracowników TomorrowNow

Przedstawiciele Oracle przypuszczają, że pracownicy zlikwidowanej firmy TomorrowNow, nadal korzystają z materiałów będących własnością amerykańskiego giganta. Nowy pozew jest częścią trwającego dochodzenia w sprawie szpiegostwa przemysłowego, którego mieli dopuścić się pracownicy spółki zależnej SAP.

Spółka TomorrowNow powstała w 1998 roku jako dostawca usług wsparcia technicznego dla oprogramowania firmy PeopleSoft. Z czasem usługi te rozszerzono również na produkty marek Siebel i JD Edwards. W 2005 roku SAP przejął firmę TomorrowNow. W marcu zeszłego roku przedstawiciele Oracle oskarżyli SAP o szpiegostwo przemysłowe i naruszenie zasad uczciwej konkurencji. Według kierownictwa Oracle, pracownicy należącej do niemieckiego konkurenta firmy TomorrowNow nielegalnie wykorzystywali chronione prawnie materiały i rozwiązania techniczne amerykańskiej firmy. Poniesione szkody oszacowano na minimum 1 mld USD. W zeszłym roku przedstawiciele SAP potwierdzili, że do nieprawidłowości rzeczywiście dochodziło, miały to być jednak działania podejmowane na własną rękę przez pracowników TomorrowNow. W lipcu br. firma TomorrowNow została zamknięta. Niecały miesiąc później duża grupa pracowników tej firmy znalazła zatrudnienie w firmie Spinnaker Management Group. Utworzono tam osobny dział zajmujący się wsparciem produktów Oracle.

Przedstawiciele amerykańskiego koncernu domagają się od kierownictwa firmy Spinnaker Management Group przekazania kompletnej informacji na temat "realizowanych w przeszłości, obecnie i zaplanowanych usług wsparcia klientów Oracle". Pozew sądowy datowany na 17 października zawiera również żądanie ujawnienia informacji o powiązaniach modelu biznesowego Spinnaker Management Group ze sposobem działania i procedurach wykorzystywanych w TomorrowNow. Kilka dni temu podobne wezwanie skierowano do kierownictwa, specjalizującej się w integracji rozwiązań PeopleSoft, firmy CedarCrestone. Ujawnione informacje mają zostać włączone do dokumentacji procesowej w sporze SAP i Oracle.

Tymczasem obie pozwane firmy bronią się, że ujawnienie tego rodzaju informacji jest elementem walki konkurencyjnej i stanowiłoby naruszenie tajemnicy handlowej oraz poufnych danych dotyczących firm trzecich, korzystających z usług wsparcia technicznego.

Zdaniem analityków u podstaw ciągnącego się już od ponad półtora roku sporu między gigantami branży ERP legły zmiany w modelu finansowania działalności. Aktualnie coraz większa część dochodów dostawców oprogramowania biznesowego pochodzi właśnie z usług wsparcia technicznego. Staje się to coraz bardziej strategiczny element struktury finansowania firm IT. W przypadku systemów klasy ERP roczny koszt wsparcia technicznego wynosi średnio ok. 22 proc. wartości licencji.

Rozpoczęcie procesu sądowego między SAP i Oracle zaplanowano na luty 2010 roku. Wiele wskazuje na to, że przed tym terminem nie dojdzie do porozumienia stron.

Czytaj też:

Pierwszy system ERP dla Windows Azure

Gartner: w przyszłym roku open source w każdej firmie

Giganci informatyki w czasach kryzysu

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200