Informacje leżą na ulicy

KOMENTARZ
Dzisiaj najważniejszym dobrem metropolitalnym jest informacja i wiedza, a największą zdolnością mieszkańca jest zdolność do gromadzenia, przetwarzania i utylitarnego wykorzystania informacji. Skalę dominacji metropolii nad światem ukazuje to, że obecnych tam 6 największych agencji informacyjnych UPI, AP, Reuters, AFP, Kyodo, Itar Tass wytwarza się 75% światowych informacji drukowanych.

Prof. dr hab. Marek S. Szczepański, Uniwersytet Śląski

Rozwój miast bez współpracy z sektorem prywatnym nie jest możliwy. Władza publiczna musi stymulować rozwój gospodarczy. Dotyczy to obszarów planistycznych, przepływu informacji, instrumentów podatkowych i infrastrukturalnych - dróg, kanalizacji i sieci niezbędnych przedsiębiorcom.

Piotr Uszok, Prezydent Miasta Katowice

Zaopatrzenie w energię jest wielkim wyzwaniem dla kontaktów samorządu, ośrodków naukowych i przedsiębiorców. Ostatnio Unia Europejska podjęła decyzję, by przeznaczyć dodatkowe 3,5 mld euro, a co potencjalnie ważne dla śląska, na energetykę węglową 1,25 mld.

Prof. dr hab. Jerzy Buzek, Poseł do Parlamentu Europejskiego

Jeżeli znajdziesz metodę jak poinformować klienta, on nie będzie musiał się zastanawiać jak cię znaleźć. To oznacza potrzebę organizacji jednego punktu obsługi mieszkańców, łatwiejszy dostęp zastępujący zwykłe trudności biurokratyczne i identyfikację obszaru metropolitalnego.

dr Andreas Engel, Biuro Przetwarzania Informacji Miasta Kolonia

Szansą na sukces, niezależnie od przebiegu kryzysu jest innowacyjność, zróżnicowanie, zaawansowanie technologiczne i tworzenie przewagi konkurencyjnej, nie komparatywnej. Odporni są ci, którzy w pełni wykorzystują smak metropolii. Przegrani to tani, zacofani, monofunkcyjni, prości.

prof. dr hab. Grzegorz Gorzelak, Uniwersytet Warszawski

Większość badanych uważa, że władza w miastach dba o własne interesy, a następnie o interesy partii politycznych, którą reprezentują wybierani do tych władz.

prof. dr hab. Bohdan Jałowiecki, Uniwersytet Warszawski

Kreatywny potencjał miasta to zdolność tworzenia nowych rzeczy. Sektor kreatywny w krajach OECD rósł dwa razy szybciej niż sektor usług i cztery razy szybciej niż sektor produkcji dóbr w latach 1990-2000.

dr Alek Tarkowski, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) na Uniwersytecie Warszawskim

Nowoczesna administracja w relacjach z obywatelami powinna się nauczyć wykorzystywać wszelkie narzędzia komunikacji oferowane w Internecie, w tym serwisy społecznościowe, takie jak Wiki, pokasty, blogi, komunikatory.

Roland Hofmann, Microsoft

Metodologia użyta w programie Foresight badań naukowych jest propozycją rozmowy o przyszłości, poprzez wciągnięcie do rozmowy bardzo wielu ekspertów, co jest szczególnie ważne, że obecnie tak trudno o autorytety. Uczestniczenie w dyskusji większości zainteresowanych daje ciekawe wyniki, daje szansę na lepszą akceptację wyników. Można myśleć też o prognozowaniu planów na przyszłość poprzez foresight regionalny lub miejski.

prof. dr hab. Michał Kleiber, Prezes Polskiej Akademii Nauk

W UE trwa spór co do tego, czy polityki europejskie powinny dotykać kwestii związanych z rozwojem miast. Wiek XXI będzie jednak epoką miast i formułowania polityki unijnej. Miasta, które będą chciały korzystać ze wspólnotowych instrumentów wsparcia, będą musiały się dostosować do tej polityki.

dr Jan Olbrycht, Poseł do Parlamentu Europejskiego, wiceprzewodniczący Komisji Rozwoju Regionalnego PE

Szczególnie w aglomeracji śląskiej, najbardziej zurbanizowanym obszarze Polski wymiar miejski powinien być podkreślany, ale nie tak, jak dotychczas w kawałkach, projektach rozproszonych na poszczególne zadania, ale w sposób kompleksowy, który pokazuje jak wielokierunkowo rozwijać obszar miejski, zarówno poprzez infrastrukturę, społeczeństwo, kulturę, jak i innowacyjność, badania oraz rozwój. Wszystkie te obszary powinny się spotkać w jednym dokumencie.

Elżbieta Bieńkowska, Minister Rozwoju Regionalnego

Miasto, które ma funkcjonować za 20 lat powinno mieć strategię, a przynajmniej slogan jakim powinno być. Tarnów ma być miastem aktywnym, otwartym i pomnażającym bogactwa. Jeżeli mówimy otwartym, to też myślimy o dostępności komunikacyjnej, transportowej, ale i w rozumieniu dostępności Internetu. Miasto bogate jest bogactwem swoich obywateli i firm tu istniejących. Nie bójmy się ludzi bogatych, którzy generują prawdziwy rozwój.

Ryszard Ścigała, Prezydent Miasta Tarnowa


TOP 200