Forrester: Nadszedł czas na weryfikację skutków outsourcingu

Zdaniem analityków firmy Forrester Research obecnie wiele firm weryfikuje rzeczywiste skutki wykorzystywania wdrożonych na fali kryzysu usług outsourcingu IT. Mimo zróżnicowanego podejścia do outsouringu usług IT spada zainteresowanie zewnętrznymi usługami doradczymi.

Statystycznie co trzecia firma (30 proc.) zamierza skorzystać z usług outsourcingu IT w zakresie integracji i obsługi systemów biznesowych. Wśród nich najważniejszym powodem wzrostu popularności usług outsourcingu IT jest chęć ograniczenia kosztów związanych z użytkowaniem rozwiązań informatycznych. Co ciekawe kolejne 26 proc. ankietowanych zamierza zrezygnować z takich usług i realizować je własnymi siłami. Najmniejszą popularnością cieszyć będą się usługi związane z zarządzaniem stacjami roboczymi i rozwiązaniami klasy mainframe.

W przeprowadzonym przez analityków firmy Forrester Research badaniu ankietowym wzięli udział szefowie ds. informatyki z ponad 900 firm z Kanady, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Niemal połowa ankietowanych (41 proc.) zamierza ograniczyć wydatki związane z konsultingiem oraz posiadanymi już kontraktami IT.

Ankietowani menedżerowie wyrażali największe zainteresowanie usługami związanymi z hostingiem systemów informatycznych i managed mobility. Plan wykorzystania takich usług w ciągu kolejnego roku ma odpowiednio 18 proc. i 17 proc. badanych. Stopniowo wzrasta również zainteresowanie usługami offshoreingu. Zdecydowany zamiar przekazania obsługi procesów biznesowych poza granice własnego kraju ma 16 proc. ankietowanych szefów IT. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił 10 proc. Ogółem aż 55 proc. ankietowanych planuje na kolejny rok rozpoczęcie pilotażowych projektów offshoringowych. Co czwarta firma korzysta już z takich usług. Zmienia się jednak podejście to takich projektów. Coraz częściej mają one charakter strategiczny i są poprzedzone długotrwałymi analizami i negocjacjami. Potwierdza to wyniki badania przeprowadzonego w drugim kwartale br. przez firmę IPSOS.

Jednocześnie, zdaniem analityków spadek popytu na outsourcing związany z obsługą IT skutkuje spadkiem cen tego rodzaju usług. Warto dodać, że w marcu br. analitycy firmy Gartner szacowali, że do końca 2010 roku wartość globalnego rynku usług IT spadnie o 5 do 20 proc. w porównaniu ze stanem na początek 2008 roku.

Czytaj też:

Rynek outsourcingu BPO czeka konsolidacja

Chaotyczne cięcia kosztów źródłem problemów

Firmy przeceniają korzyści z outsourcingu

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200