Gartner: Rynek outsourcingu BPO czeka konsolidacja

Według analityków firmy Gartner jedna na cztery spółki świadczące usługi outsourcingu procesów biznesowych w ciągu najbliższych trzech lat zniknie z rynku na skutek przejęcia ze strony większego konkurenta.

Analitycy firmy Gartner ostrzegają, że do 2012 roku z rynku zniknąć może co czwarta firma świadcząca dziś usługi outsourcingu procesów biznesowych. W większości przypadków zmiany rynkowe nie będą jednak związane z upadłościami - w rynek BPO coraz częściej inwestują największe koncerny branży IT. Jednym z sygnałów zwiastujących konsolidację rynku dostawców usług BPO są m.in. dwie fuzje zapowiedziane przez koncerny Dell i Xerox w drugiej połowie września. Dotyczą one odpowiednio przejęć firm Perot Systems i Affiliated Computer Services.

"Wiele firm może stać się obiektem przejęcia ze strony większych konkurentów. Z pewnością z czasem na ich miejsce przyjdą inni dostawcy, najpewniej ściśle wyspecjalizowani w obsłudze konkretnych procesów" - mówi Robert H. Brown, wiceprezes działu badań firmy Gartner. Według niego głównym problemem, z jakim borykają się dziś dostawcy usług BPO jest niezdolność do świadczenia usług outsourcingu na, określonych z góry, standardowych zasadach korporacyjnych. "Wiele firm ma całkiem pokaźne portfolio chronicznie nieopłacalnych usług BPO, których korzenie sięgają lukratywnych kontraktów zawartych w czasach, kiedy na outsourcing patrzono niemal bezkrytycznie" - dodaje Robert H. Brown. Jego zdaniem obecna sytuacja gospodarcza może doprowadzić do wygaszania części takich usług nawet kosztem kar umownych. Z kolei z punktu widzenia firm korzystających z outsourcingu procesów biznesowych standaryzacja świadczonych na ich rzecz usług jest jednym z najważniejszych sposobów optymalizacji kosztów.

Konsolidacja rynku oznacza zaś konieczność odpowiedniego przygotowania strategii rozwoju procesów biznesowych. Jednak według analityków Gartnera kierownictwo firm zainteresowanych podpisaniem lub renegocjacją kontraktów na outsourcing istotnych procesów biznesowych ma prawo domagać się m.in. informacji o opłacalności działalności firmy, która ma stać się ich - najlepiej długoletnim - partnerem. "Do oferty firm, które będą wzbraniać się przed ujawnieniem takich danych, warto podchodzić z ostrożnością. Koszty zmiany outsourcera i związane z nimi ryzyko biznesowe mogą być bowiem bardzo wysokie. Dostawcy, którym rzeczywiście zależy na nawiązaniu długofalowej współpracy powinni podejść do takiego żądania ze zrozumieniem" - twierdzi Robert H. Brown. Według niego warto wziąć pod uwagę wyniki z ostatnich trzech lat oraz dopytać o źródła finansowania inwestycji niezbędnych na uruchomienie outsourcingu na rzecz klientów. "Bardziej prawdopodobne, że w problemy finansowe wpadną dostawcy nadużywający skomplikowanych instrumentów finansowych" - dodaje wiceprezes Gartner Research.

Czytaj też:

IBM otwiera centrum usługowe we Wrocławiu

Kosztowne problemy z jakością danych w ERP

200 nowych miejsc pracy w outsourcingu HR

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200