90 proc. firm w przyszłym roku zwiększy wydatki na Software as a Service

Z analiz firmy Gartner wynika, że dziewięć na dziesięć firm zamierza zwiększyć wykorzystanie oprogramowania dostarczanego w formie usług. W ten sposób organizacje zamierzają zmniejszyć całkowite koszty posiadania informatycznych narzędzi biznesowych.

Model Software as a Service ma być sposobem na zmniejszenie całkowitego kosztu posiadania oprogramowania biznesowego. Co trzeci ankietowany (37 proc.) zamierza w 2009 roku zastąpić posiadane, zainstalowane lokalnie aplikacje, rozwiązaniami oferowanymi w modelu usługowym. W szybkiej popularyzacji tego rodzaju aplikacji ma pomagać przede wszystkim szybkość i prostota wdrożenia oraz duża elastyczność oprogramowania oferowanego w postaci usług. Według analityków w obliczu załamania rynków finansowych na sile zyskały dążenia do minimalizowania kosztów operacyjnych i wysokości niezbędnych inwestycji. Na dalszy plan odeszły zaś ewentualne i nie zawsze uzasadnione obawy związane z outsourcingiem najważniejszych narzędzi biznesowych oraz bezpieczeństwem informacji. Analitycy Gartnera prognozują, że w skali globalnej, w 2012 roku wydatki na aplikacje biznesowe w modelu SaaS wyniosą niemal 15 mld USD i będą ponad dwukrotnie wyższe niż obecnie.

Z opublikowanego raportu wynika również, że statystycznie ponad 40 proc. firm korzysta z rozwiązań typu SaaS dłużej niż trzy lata. W USA odsetek ten wynosi 60 proc. Plany zwiększenia inwestycji na oprogramowanie dostarczane w modelu SaaS ma 64 proc. i 77 proc. firm odpowiednio z Europy i Stanów Zjednoczonych. Jednocześnie tylko dwie na pięć (38 proc.) firm wykorzystujących oprogramowanie biznesowe w modelu usługowym dysponuje jakimikolwiek procedurami umożliwiającymi kontrolowanie procesu wdrożenia i dalszej obsługi takich rozwiązań. Aż 26 proc. ankietowanych nie zamierza w najbliższym czasie opracować żadnych zasad korzystania z modelu SaaS. W badaniu ankietowym wzięło udział 258 szefów ds. IT z ośmiu krajów.

Czytaj też:

Gartner: w przyszłym roku open source w każdej firmie

60 proc. amerykańskich firm nie zmniejszy wydatków na IT mimo kryzysu

Przychody Salesforce gwałtownie rosną

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200