Kolejna spółka zaangażowana w spór sądowy SAP i Oracle

Przedstawiciele koncernu Oracle domagają się ujawnienia szczegółowych informacji na temat modelu biznesowego amerykańskiej spółki Rimini Street. Dokumentacja ma być włączona do materiałów dowodowych w sprawie naruszenia zasad uczciwej konkurencji między SAP i Oracle przez pracowników zależnej wobec niemieckiego koncernu spółki TomorrowNow.

Spór sądowy między SAP i Oracle toczy się już od ponad dwóch lat. W marcu 2007 roku przedstawiciele amerykańskiego koncernu oskarżyli SAP i należącą do niego firmę TomorrowNow o szpiegostwo przemysłowe i działanie wbrew zasadom uczciwej konkurencji. Szkody poniesione przez Oracle w wyniku działalności TomorrowNow oszacowano na minimum 1 mld USD. Działalność TomorrowNow koncentrowała się na alternatywnych wobec świadczonych przez producenta usługach wsparcia technicznego m.in. dla oprogramowania PeopleSoft i JD Edwards. Firmę zlikwidowano w lipcu ubiegłego roku.

Z kolei firma Rimini Street została założona w 2005 roku przez jednego ze współzałożycieli TomorrowNow. Seth Rabin odszedł ze spółki niedługo po zakończeniu transakcji przejęcia jej przez SAP. Rimini Street, podobnie jak wcześniej TomorrowNow świadczy usługi wsparcia technicznego dla oprogramowania biznesowego firm Oracle i SAP. Z materiałów promocyjnych spółki wynika, że koszty supportu świadczone przez konsultantów Rimini Street są nawet o połowę niższe wobec analogicznych usług realizowanych bezpośrednio przez dostawców oprogramowania.

Zarzuty władz Oracle wobec kierownictwa firmy Rimini Street dotyczą rzekomego wykorzystywania materiałów bezprawnie zdobytych przez pracowników TomorrowNow i stosowania praktyk wykazujących podobieństwa do działań spółki zależnej SAP. W pozwie czytamy m.in., że działalność spółki Rimini Street jest odbiciem bezprawnych mechanizmów wykorzystywanych przez pracowników TomorrowNow i jako taka również narusza zasady uczciwej konkurencji. Przedstawiciele koncernu przyznają jednak, że nie kwestionują legalności działań firm świadczących usługi wsparcia technicznego niezależnie od producentów oprogramowania.

Przedstawiciele Oracle domagają się m.in. wyjaśnienia czy model działalności spółki w jakikolwiek sposób zakłada wykorzystywanie należących do klientów praw licencyjnych i narzędzi umożliwiających automatyzację pobierania materiałów z witryn Oracle. Ze względu na rzekome analogie wobec modelu biznesowego TomorrowNow szczegóły dotyczące działalności Rimini Street mają również posłużyć jako podstawa do obliczenia strat, jakie Oracle miał ponieść w wyniku działań spółki zależnej niemieckiego konkurenta.

Tymczasem przedstawiciele Rimini Street twierdzą, że stawiane spółce zarzuty są bezzasadne. "Oracle w kreatywny sposób próbuje uzyskać niejawne informacje na temat oferowanego przez nas i konkurencyjnego cenowo programu partnerskiego. Działalność Rimini Street nie ma związku z zarzutami wobec TomorrowNow" - zapewnia Dave Rowe, wiceprezes ds. marketingu spółki.

Warto dodać, że w drugim kwartale br. przychody Oracle z tytułu wsparcia technicznego i aktualizacji oprogramowania wyniosły ok. 3,05 mld USD. Zysk netto z tej działalności to niemal 90 proc. tej kwoty. W podobnym okresie przychody SAP z tytułu działalności usługowej - w tym wsparcia technicznego, wyniosły ok. 1,95 mld euro.

Czytaj też:

Oracle pozywa nową firmę pracowników TomorrowNow

Intel: Gigantyczna kara niesprawiedliwa - będzie odwołanie

Microsoft: Nowa oferta pakietowego licencjonowania zbiorowego tańsza nawet o 40 proc.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200