Gartner: Wskutek kryzysu rynek CRM będzie się rozwijał

Z analiz firmy Gartner wynika, że trzy na cztery europejskie firmy planują duże inwestycje związane z rozwojem systemów klasy CRM. Większość zamierza rozwinąć posiadane już funkcjonalności. Wartość europejskiego rynku tej klasy rozwiązań ma wzrosnąć o 4 proc.

Ponad 40 proc. ankietowanych przyznało, że planowane inwestycje będą ukierunkowane przede wszystkim na rozwój posiadanych rozwiązań w zakresie zarządzania relacjami z klientami. Kolejne 32 proc. firm zamierza wdrożyć nowy system CRM. Więcej niż połowa ankietowanych przyznała, że inwestycje mają być odpowiedzią na aktualną sytuację ekonomiczną. Zwiększenie efektywności systemów klasy CRM ma przede wszystkim umożliwić zwiększenie sprzedaży najważniejszych produktów oraz ułatwić sprzedaż wiązaną. Wśród przyczyn planowanych inwestycji wymieniano również m.in.: podniesienie poziomu obsługi klienta. Jest to potwierdzenie wcześniejszych prognoz brytyjskiego National Computing Centre. W zrealizowanym pod koniec ubiegłego roku badaniu ankietowym wzięły udział osoby odpowiedzialne za inwestycje w IT z 90 europejskich firm.

W dobie załamania gospodarki wiele firm właśnie w tym upatruje źródła przewagi konkurencyjnej. "Wzrasta znaczenie poziomu obsługi i ostatecznej satysfakcji klienta. Najważniejszą przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, że rozbudowanie kanałów i zwiększenie sprzedaży do posiadanej już grupy klientów w większości wypadków wymaga mniejszych nakładów niż pozyskanie nowych nabywców. Dotyczy to zwłaszcza dojrzałych rynków" - mówi Chris Pang, analityk firmy Gartner. Podkreśla on również, że rozpoczęte wcześniej projekty związane z wdrożeniami nowych narzędzi analitycznych lub marketingowych są dla większości firm zbyt istotne, aby ich realizację zawiesić, bądź odłożyć w czasie. To zaś przekłada się na prognozowany wzrost wartości rynku CRM. Analitycy Gartnera prognozują, że w 2009 roku wartość europejskiego rynku rozwiązań CRM wzrośnie o 4 proc. i osiągnie poziom 2,4 mld euro.

Z kolei do najważniejszych barier związanych z rozwojem systemów CRM ankietowani zaliczyli m.in. konieczność przeorientowania działalności na klienta i wynikające stąd złożone procesy zarządzania zmianami organizacyjno-kulturowymi oraz opracowania i implementacji zbioru najlepszych praktyk.

Czytaj też:

Zmienia się rola korporacyjnych departamentów IT

66 proc. polskich firm nie zmieni planów inwestycji w IT mimo kryzysu

60 proc. firm ma nadmiernie rozbudowane systemy analityczne

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200