Braki w wykształceniu specjalistów IT

Jakich pożądanych przez pracodawców umiejętności brakuje informatykom i jak najlepiej rozwijać ich umiejętności odpowiada raport organizacji CompTIA.

CompTIA (Computing Technology Industry Association) - przy współpracy z Center for Strategy Research - przebadała ponad 3500 menadżerów IT z kilku krajów świata, w tym Polski, aby pokazać jak wygląda rynek pracowników IT. Jak wynika z badania, dla menadżerów IT zatrudniających nowych pracowników najważniejsze są umiejętności z zakresu bezpieczeństwa, zarządzania siecią oraz te związane z systemami operacyjnymi. Najmniej liczą się natomiast umiejętności związane z bezprzewodową technologią mobilną oraz znajomość konkretnych języków programowania.

Lista braków...

Pożądane przez pracodawców umiejętności nie pokrywają się jednak z umiejętnościami pracowników IT. Największe braki w wiedzy i zdolnościach informatyków menadżerowie IT identyfikują w najważniejszym dla nich obszarze bezpieczeństwa. Ich zdaniem specjalistom IT brak również umiejętności interpersonalnych tj. obsługa klienta, sprzedaż, zarządzanie projektami, komunikacja oraz umiejętności w zakresie technologii serwerowych, w tym baz danych, przechowywania, konserwacji, administrowania. Warto zauważyć, że problemy te dotyczą zarówno dużych przedsiębiorstw, jak i firm z sektora MSP.

Podnosząc kwalifikacje z zaniedbanych obszarów warto uwzględnić też trendy na rynku najbardziej pożądanych umiejętności IT na najbliższe lata. Zdaniem specjalistów, oceniane obecnie jako mało znaczące umiejętności z zakresu mobilnych technologii są przyszłością światowego rynku pracowników IT. Przewidują oni, że w najbliższym czasie znajomość technologii bezprzewodowych będzie tak samo ważna, jak cenione obecnie umiejętności związane z bezpieczeństwem.

...i sposobów ich ograniczania

Niwelowanie luk w umiejętnościach pracowników leży w interesie zarówno samych pracowników, jak i firm, w których są zatrudnieni. Co organizacje powinny robić, aby rozwijać umiejętności swoich pracowników? Ponad 40% menadżerów IT uważa, że największe korzyści przynosi wysyłanie pracowników na zewnętrzne szkolenia zawodowe oraz oferowanie im nagród i zachęt. Natomiast 33% zaleca im certyfikowanie pracowników, wprowadzanie programów rozwoju (w tym mentoring, planowanie kariery) oraz wewnętrzne szkolenia zawodowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200