Poważna awaria platformy Salesforce - czy zachwieje zaufaniem do SaaS?

W dniu wczorajszym (6 stycznia), z powodu trwającej niemal godzinę awarii, użytkownicy platformy Salesforce nie mieli dostępu do aplikacji biznesowych. To pierwsza tak poważna awaria w historii amerykańskiej firmy. Równocześnie powróciła dyskusja na temat rzeczywistego bezpieczeństwa i dostępności systemów udostępnianych w postaci usług.

Awarię boleśnie odczuli przede wszystkim amerykańscy użytkownicy platformy aplikacyjnej Salesforce. Trwająca dokładnie 45 minut przerwa w dostępności infrastruktury Salesforce miała bowiem miejsce w dzień roboczy we wczesnych godzinach popołudniowych czasu amerykańskiego.

We wtorek (6 stycznia) od 21:39 do 22:24 czasu polskiego praktycznie niedostępne były wszystkie serwery obsługujące platformę Salesforce.com. W efekcie duża część klientów firmy Salesforce miała zdecydowanie utrudniony dostęp do informacji przechowywanych na serwerach amerykańskiego dostawcy. Według nieoficjalnych doniesień z systemu w ogóle nie mogło korzystać ponad 900 tys. klientów Salesforce. Jednocześnie z pojawiających się doniesień wynika, że większość poszkodowanych klientów skarżyła się nie tyle na zaistniałe utrudnienia, co na brak jakichkolwiek informacji o przyczynach awarii i podejmowanych działaniach. Użytkownicy platformy Salesforce komunikowali się m.in. za pośrednictwem serwisu Twitter.

Z informacji opublikowanych na witrynie Salesforce kilka godzin później wynika, że przerwa w dostępności platformy aplikacyjnej wynikała z awarii infrastruktury sieciowej. Najprawdopodobniej w wyniku błędu alokacji pamięci ruterów brzegowych. Według przedstawicieli amerykańskiej firmy błąd wystąpił równocześnie na redundantnych urządzeniach, stąd ponowne włączenie infrastruktury Salesforce do sieci wymagało interwencji pracowników. Prace nad przywróceniem wszystkich połączeń rozpoczęto o 21:39 minutę po wystąpieniu błędu. W ciągu 38 minut od momentu rozpoczęcia prac przywrócono połączenia wszystkich serwerów aplikacyjnych. Po 45 minutach ponownie udostępniono pełną funkcjonalność platformy Salesforce. Niedługo potem przedstawiciele firmy poinformowali o zastosowaniu tymczasowego rozwiązania, które ma zapobiec występowaniu podobnych błędów alokacji pamięci w przyszłości.

Zdaniem obserwatorów wczorajsza awaria może przyczynić się do zmniejszenia, rosnącego dotychczas, zainteresowania aplikacjami biznesowymi dostarczanymi w modelu Software-as-a-Service. To pierwsza, tak poważna awaria platformy Salesforce. Trzeba dodać, że firma gwarantuje swoim klientom dostępność na poziomie 99,99 proc.

Czytaj też:

Salesforce - Wspólna platforma

Przychody Salesforce gwałtownie rosną

Oddać informatykę w dobre ręce

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200