ZUS: kwalifikowany e-podpis i nie ma zmiłuj
- Dorota Konowrocka,
- Monika Tomkiewicz,
- 20.03.2008, godz. 12:57
Alternatywą jest skorzystanie z usługi notarialnego poświadczenia podpisu w dowolnej kancelarii notarialnej, co wiąże się z kosztem na poziomie 25 zł. Wszystkie wymagane dokumenty można przesłać pocztą na adres centrum, które z kolei również pocztą lub kurierem w ciągu kilku dni prześle przesyłkę zawierającą zestaw do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego i oddzielną przesyłkę zawierającą kody PIN. Wszystko można też załatwić poświęcając pół godziny na osobistą wizytę ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami w punkcie rejestracji lub punkcie potwierdzania tożsamości.
Certyfikaty kwalifikowane, w przeciwieństwie do tych wydawanych dotychczas na potrzeby rozliczeń z ZUS, niestety kosztują. Nie są to kwoty przerażające, ale dla niewielkich firm mogą stanowić dodatkowy, uciążliwy wydatek. Oferta cenowa wszystkich trzech centrów wygląda podobnie. W Sigillum zestaw Sign M polecany do programu Płatnik można kupić za 298 zł (wersja roczna) lub 348 zł (wersja dwuletnia). W skład zestawu wchodzi certyfikat kwalifikowany, karta kryptograficzna, czytnik kart wraz z oprogramowaniem, opcja usługi znakowania czasem + 100 znaczników oraz oprogramowanie do składania i weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego z opcją wielokrotnego podpisu. Zestaw do składania podpisu elektronicznego Certum Standard, składający się z czytnika kart kryptograficznych, karty kryptograficznej, oprogramowania, certyfikatu kwalifikowanego i znakowania czasem, ważny przez rok, kosztuje 296 zł.
Wyczekiwanie na spóźnialskich
Gdyby centra certyfikacyjne zdecydowały się na wspólną akcję uświadamiającą przedsiębiorcom konieczność posiadania kwalifikowanych certyfikatów, a jednocześnie budującą rynek na ich produkty, firmy mogłyby przyspieszyć zakupy - mówi Cezary Przygodzki, konsultant Ernst & Young.
Jeśli więc do 21 lipca 2008 r. nie zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany prawne i ZUS będzie, jak w chwili obecnej, zobowiązany do wyłączenia kanału przyjmującego deklaracje podpisane podpisem niekwalifikowanym, duża część przedsiębiorców nie będzie w stanie spełnić nałożonego na nich obowiązku, a z tym wiążą się zobowiązania finansowe. Przedstawiciel ZUS zapewnił, że Zakład jest przygotowany na ewentualne zmiany legislacyjne, posiada również plan awaryjny na wypadek, gdyby w sierpniu - zgodnie z jego przewidywaniami - znaczna część przedsiębiorców nie dysponowała certyfikatami kwalifikowanymi.
298 zł to średni koszt zestawu do składania kwalifikowanego e-podpisu.