Rośnie popyt na alternatywne usługi wsparcia dla systemów ERP
- Piotr Waszczuk,
- IDG News Service,
- 02.08.2011, godz. 13:38
W Stanach Zjednoczonych rośnie liczba firm, które są skłonne zrezygnować ze świadczonych przez producenta wykorzystywanego oprogramowania ERP usług wsparcia technicznego na rzecz tańszych usług alternatywnych. Niezależny serwis ma pozwolić na uwolnienie części środków pochodzących z coraz bardziej napiętych budżetów IT.
Tymczasem przedstawiciele firm oferujących alternatywne wsparcie techniczne podkreślają, że takie usługi są realizowane w sposób bardziej efektywny i lepiej dostosowany do indywidualnych potrzeb klientów. Niezależne usługi wsparcia technicznego są również nawet o 50 proc. tańsze niż usługi świadczone bezpośrednio przez producenta lub sieć partnerów. Jednak w odróżnieniu od producentów firmy świadczące usługi tego typu niezależne od producentów nie oferują m.in. rozszerzeń funkcjonalnych oprogramowania, które przysługują firmom korzystającym ze wsparcia producenta. Nie zmienia to faktu, że tego typu usługi stopniowo zyskują na popularności. Mimo to rynek firm świadczących usługi serwisowe w oparciu o dokumentację techniczną i prawa przysługujące nabywcom oprogramowania klasy ERP jest dość ograniczony.
Zobacz również:
- Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch
- Strategiczna współpraca NTT DATA Business Solutions i Beyond.pl
Jednocześnie, w miarę nasycania rynku rozwiązań ERP roczne opłaty z tytułu wsparcia technicznego mają coraz większy udział w ogólnych przychodach producentów oprogramowania tej klasy. Nic więc dziwnego, że na sile przybiera konkurencja między producentami oprogramowania, a firmami świadczącymi niezależne usługi wsparcia technicznego w oparciu o prawa przysługujące klientom. Prawdopodobnie najgłośniejszym procesem sądowym w tej sprawie jest spór między firmami Oracle i SAP. W marcu 2007 roku przedstawiciele Oracle oskarżyli władze powiązanej kapitałowo z koncernem SAP amerykańskiej spółki TomorrowNow o szpiegostwo przemysłowe i naruszenie zasad uczciwej konkurencji. Okazało się bowiem, że w ramach działalności konkurencyjnej względem SAP pracownicy należącej do SAP firmy bezprawnie korzystali z udostępnianej klientom Oracle dokumentacji technicznej. Władze koncernu Oracle domagają się odszkodowania w wysokości 1,3 mld USD. Zdaniem przedstawicieli kierownictwa SAP jest to kwota zdecydowanie zawyżona - według nich odszkodowanie należne firmie Oracle za korzyści utracone w związku z opartym na bezprawnie uzyskanej wiedzy modelem biznesowym spółki TomorrowNow powinno wynosić maksymalnie 408 mln USD. Z ujawnionych informacji wiadomo, że na początku lipca br. doszło do oficjalnego spotkania przedstawicieli kierownictwa obu firm. Ostateczne porozumienie nie zostało jednak zawarte. Wiadomo również, że przedstawiciele SAP domagają się ponownego rozpatrzenia materiału dowodowego.