Klient 2.0

„Nowe wersje aplikacji CRM Oracle, salesforce.com czy ZOHO dają możliwość korzystania z informacji zawartych np. w LinkedIn czy Facebook. W trakcie tworzenia procesu sprzedaży tzw. leadu można wprost wprowadzić identyfikator, którym posługuje się nasz potencjalny klient w serwisie społecznościowym” – mówi Marcin Ciesielski, członek zarządu ds. strategii i rozwoju w spółce Outbox. Jak zaznacza, szukanie takich informacji o kontrahentach, niekoniecznie nawet z wykorzystaniem CRM, staje się coraz popularniejsze.

Społeczność sprzedawców

Wreszcie pomysł implementacji doświadczeń Web 2.0 w rozwiązaniach Customer Relationship Management to rozbudowa CRM o funkcje społecznościowe, które mają zwiększać efektywności sprzedawców oraz komfort ich pracy. Dla przykładu system CRM Comarchu umożliwia sprzedawcom i doradcom klienta definiowanie tzw. inicjatyw marketingowych. „Zgłoszona inicjatywa może być edytowana lub oceniana przez społeczność użytkowników CRM. Po akceptacji jest przekształcana w kampanię marketingową” – wyjaśnia Tomasz Zakrzewski. System CMS Comarchu pomaga budować portal, w którym pracownicy mają dostęp do forum czy dynamicznie tworzonej bazy wiedzy. Nowym elementem CRM jest możliwość bezpośredniej wymiany dokumentów czy uwag dotyczących klientów oraz produktów.

Z kolei najnowsza wersja systemu SAP - CRM 2007 - to, według słów Korneliusza Kordusa, „radykalna” zmiana w stosunku do poprzedniej wersji. Aplikacja zyskała nowy interfejs. Każdy użytkownik może modelować wygląd i układ aplikacji w sposób najbardziej dla niego wygodny. Możliwe jest też osadzanie w samej aplikacji elementów innych aplikacji czy usług. „Moim zdaniem, to krok w dobrą stronę, który sprawi, że korzystanie z aplikacji będzie bardziej przyjazne dla użytkownika i bardziej intuicyjne przy jednoczesnym zachowaniu jej najważniejszej funkcji biznesowej” – podsumowuje Korneliusz Kordus. Nowości w aplikacjach Oracle wpisujące się w filozofię „social CRM” to m.in. moduły Sales Prospector, Sales Campaigns i Sales Library, które pozwalają sprzedawcom na wspólne definiowanie i modyfikowanie kampanii sprzedażowych, tworzenie bibliotek materiałów i oceny ich skuteczności.

Korzyści z CRM 2.0

- Narzędzie, po zintegrowaniu systemu CRM z firmową stroną i modułem forum, pozwala na tworzenie kampanii na podstawie treści przekazywanych przez użytkowników.

- Zgłoszona inicjatywa marketingowa może być następnie edytowana lub oceniana przez społeczność użytkowników CRM. Po akceptacji jest przekształcana w kampanię marketingową.


TOP 200