Czy tablety przydadzą się w biznesie?

Na zakończonych niedawno targach CES największą karierę zrobiły tablety. Można je było zobaczyć niemal wszędzie. Wśród użytkowników indywidualnych zyskują liczną rzeszę zwolenników. Czy urządzenia tego typu znajdą również zastosowanie w przedsiębiorstwach i będą w stanie obsługiwać także aplikacje biznesowe? A jeśli tak, to jakiego rodzaju będą to aplikacje?

Tablety są na pewno bardzo przydatne dla użytkownika indywidualnego. Może on - niezależnie od tego gdzie przebywa - przeglądać strony WWW czy oglądać filmy. Ale czy osoba zatrudniona np. w banku czy dużej firmie będzie mogła również uruchamiać na tablecie aplikacje biznesowe czy używać go do przeglądania zasobów korporacyjnej sieci LAN?

Częściową odpowiedź na tak zadane pytania daje sondaż przeprowadzony pod koniec ubiegłeego roku przez firmę analityczną ChangeWave. Zadała ona biznesowym użytkownikom (1641 osób stojących w firmach na czele działów IT) dwa pytania. Czy zamierzają w najbliższym czasie kupić pracownikom tablety? Jeśli odpowiedź brzmiała tak, to padało drugie pytanie: do jakich celów tablety będą wtedy używane?

Okazało się, że 7% firm zaopatrzyło się już wcześniej w tablety, a 14% chce to zrobić w I kwartale br. Co ciekawe aż 78% zamierza kupić iPady firmy Apple, nie zważając na to, że na rynku są również dostępne solidne i cieszące się dużym wzięciem tablety produkowane przez firmy HP czy Dell. 82% użytkowników posiadających już tablety odpowiedziało, że są to urządzenia iPad. Dwa kolejne miejsca zajęły tablety Dell (7%) i HP (11%).

Kolejne pytanie brzmiało: do jakich celów pracownicy używają swoje iPady? I tu zaskakująca odpowiedź: głównie do powielania domowych urządzeń informatycznych (czyli pecetów, notebooków i netbooków). 73% używa tabletów do komunikowania się z internetem, a 69% do sprawdzania poczty e-mail. A teraz kolej na zastosowania biznesowe. 46% używa tabletów iPad do prowadzenia działalności handlowej (wsparcie sprzedaży), a 45% do prezentowania klientom firmowych produktów.

Ankieta nie precyzuje jednak dokładnie, co użytkownicy mają na myśli odpowiadając, iż używają tableta do "wspierania sprzedaży". Czy użytkownicy korzystają wtedy z chmur i takich narzędzi, jak Salesforce.com, czy może ograniczają swoją aktywność do prezentowania potencjalnym klientom arkuszy kalkulacyjnych i wykresów?

Mówiąc o 45% użytkowników, którzy używają tableta do prezentowania klientom firmowych produktów, na usta ciśnie się kolejne interesujące pytanie. Jak to robią? Można tylko przypuszczać, że prezentacje takie są przygotowywane bezpośrednio na tablecie iPad (bowiem budowanie prezentacji na pececie i następnie importowanie jej na tablet nie ma sensu). Jeśli tak, to należy użytkownikom tabletów współczuć, gdyż służąca do tego celu aplikacja Keynot jest co prawda łatwa w obsłudze, ale można za jej pomocą zbudować co najwyżej prostą prezentację, np. składającą się z dwóch slajdów. Budowanie bardziej złożonych, wieloslajdowych prezentacji na tablecie iPad jest bardzo trudne i tak czasochłonne, iż mało kto decyduje się na to.

Jedna trzecia respondentów odpowiedziała, że iPad zastępuje im z powodzeniem laptopa. To zaskakujące biorąc pod uwagę fakt, że tablet ma mały ekran, a użytkownik nie ma do dyspozycji klawiatury czy pełnej zgodności z aplikacjami Microsoft Office.

Podsumowując: zadziwiające jest to, że biznes tak szybko "kupił" tablety i to wbrew temu, że rynek oferuje obecnie ograniczoną liczbę aplikacji klasy "enterprise" przystosowanych do uruchamiania na takich urządzeniach. Trzeba po prostu przyjąć to do wiadomości i przygotować się zawczasu na przyjęcie tabletów w swoich firmach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200