Analityka biznesowa się zmienia

Z roku na rok systemy klasy Business Intelligence upowszechniają się w kolejnych firmach. Stopniowo zmienia się jednak ich rola w organizacji. Zmieniają się też ich możliwości. Co w tym zakresie przyniesie 2011 rok?

Według ekspertów przyszły rok przyniesie kontynuację dotychczasowych trendów rynkowych. Producenci rozwiązań analitycznych będą koncentrować się na rozwoju funkcjonalności z zakresu pracy zespołowej, wykorzystania sieci społecznościowych, wizualizacji danych oraz usprawnienia dostępu do informacji. "Można spodziewać się, że tematem nr 1 w roku 2011 zostanie mobilny BI. Będzie to miało związek z sukcesem iPada - przyszły rok będzie obfitował w nowe modele tabletów, które dzięki większym ekranom znacznie lepiej nadają się do analityki niż maleńkie ekraniki telefonów. Wydaje się jednak, że w Polsce pozostanie to na razie tylko ciekawostką, choć być może usłyszymy o paru mobilnych kokpitach dla najwyższej kadry zarządzającej" - uważa Wojciech Próchniewicz, architekt systemów BI w firmie Infovide-Matrix. Według niego 2011 rok przyniesie również rosnącą popularność predefiniowanych, tzw. pudełkowych narzędzi raportowo-analitycznych. To najpewniej sprzyjać będzie popularyzacji systemów analityki biznesowej w relatywnie mniejszych organizacjach. Postępować będzie również konsolidacja rynku i integracja mechanizmów BI w ramach wyspecjalizowanych systemów biznesowych. "W dalszym ciągu na rynku zaobserwujemy tendencję do konsolidacji i wchłaniania mniejszych firm przez duże koncerny. Będzie to prowadziło do integracji rozwiązań spoza Business Intelligence i jeszcze większego zatarcia granicy między rozwiązaniami BI, a systemami klasy ERP, CRM, czy aplikacjami do planowania, budżetowania lub inteligentnego zarządzania licznikami energii" - mówi Wojciech Próchniewicz.

Tymczasem zdaniem analityków firmy Gartner popularyzacja systemów BI jako narzędzi wspierających coraz to nowsze procesy, w wielu firmach przyniesie także zmiany organizacyjne. Obecnie wiele firm korzysta z systemów zaliczanych do grona rozwiązań BI głównie w zakresie raportowania i wsparcia procesów decyzyjnych. Systemy analityki biznesowej stopniowo wkraczają jednak na coraz niższe szczeble przedsiębiorstw. "W przeszłości systemy klasy BI były wykorzystywane przede wszystkim w zakresie oceny efektywności funkcjonowania organizacji na bazie danych historycznych. Systemy Business Intelligence to historycznie również narzędzia wspierające planowanie dla stosunkowo wąskiej grupy użytkowników - kierownictwa najwyższego szczebla. Obecnie rola tego typu rozwiązań zmienia się" - mówi Patrick Meehan, analityk firmy Gartner. Według niego systemy analityczne coraz rzadziej bazują wyłącznie na analizie danych historycznych. Dzięki integracji rozwiązań BI z innymi systemami biznesowymi w procesach prognostycznych wykorzystywane są informacje dotyczące bieżącej działalności firmy. Zdaniem ekspertów systemy klasy Business Intelligence będą również znajdować zastosowanie w procesach modelowania scenariuszy rozwoju biznesu. "Analityka już dziś jest wykorzystywana do prognozowania efektywności nowych modeli biznesowych, pojawiających się szans rynkowych i nowych produktów. Wykorzystanie aplikacji BI tworzy wręcz kulturę biznesową ukierunkowaną na korzystania z szans rynkowych" - twierdzi Patrick Meehan. Według analityków takie podejście niesie za sobą również konieczność reorganizacji procesów wymiany informacji wewnątrz organizacji oraz zmiany sposobu działania na różnych szczeblach. Eksperci firmy Gartner podkreślają, że potrzebna jest m.in. koncentracja na wykorzystywaniu systemów analitycznych nie tyle jako narzędzi pozwalających na dostęp do rozbudowanych informacji dotyczących prowadzonej działalności lub otoczenia biznesowego, a jako narzędzi dostarczających odpowiedzi na konkretne pytania. To z kolei często wymaga upowszechnienia wiedzy biznesowej i systemów Business Intelligence na wszystkich szczeblach firmy oraz rozbicia silosów informacyjnych budowanych przez odmienne komórki organizacyjnej.

Czytaj też:

Teradata inwestuje w systemy marketingowe

Atos Origin i Capgemini konsolidują europejski rynek usług IT

Pierwsze urządzenia analityczne oparte na rozwiązaniach SAP już na rynku

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200