Jak firmy wykorzystują media społecznościowe?

Media społecznościowe to dla wielu organizacji wciąż narzędzie służące jedynie do przekazywania informacji marketingowych o firmie, nie wykorzystują możliwości śledzenia i analizowania opinii konsumentów - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie SAS Institute.

Firmy chcą wykorzystywać media społecznościowe do zwiększania przychodów i udziałów w rynku, ale wciąż mają przed sobą sporo pracy w tej dziedzinie. Aż 75% przedsiębiorstw nie posiada wiedzy o opiniach najważniejszych klientów, a niemal jedna trzecia (31%) nie mierzy efektywności działań prowadzonych w mediach społecznościowych.

Zaledwie jedna czwarta firm (23%) korzysta z narzędzi analitycznych udostępnianych przez social media, a 7% twierdzi, że efektywnie wykorzystuje media społecznościowe w działaniach marketingowych.

Zobacz również:

  • Technologia i marketing
  • Facebook i Instagram bez reklam, ale za dodatkową opłatą

"Firmy nie wykorzystują oferowanych im możliwości efektywnego promowania produktów oraz zarządzania reputacją. Nie posiadają wiedzy o tym, kto wypowiada się na temat marki czy oferowanych produktów i usług. Tym bardziej, nie są świadome, czy opinie i odczucia klientów mają charakter pozytywny czy negatywny. Nie mają zatem możliwości oceny realnego wpływu opinii pozytywnych i negatywnych lub też testowania skuteczności przekazów marketingowych. Innymi słowy, tracą ogromne możliwości marketingowe" - twierdzi Tom Davenport, ekspert w zakresie business analytics, autor wielu publikacji z tej dziedziny.

Połowa firm wykorzystujących media społecznościowe przyznaje, że dzięki wzrostowi świadomości klientów o organizacji oraz oferowanych przez nią produktach i usługach, firma zyskuje przewagę konkurencyjną. Jednak tylko co czwarte przedsiębiorstwo uważa, że wzrost wiedzy wśród klientów istotnie wpływa na sukces firmy. Wprawdzie 30% firm deklaruje, że podejmuje działania mające na celu wzrost liczby użytkowników odwiedzających firmową stronę internetową, jednak tylko 29% przyznaje, że gromadzi i śledzi opinie klientów zamieszczane w sieci. Ok. 23% przyznało, że media społecznościowe stanowią użyteczne narzędzie monitorowania opinii, ale tylko kilka z nich deklaruje, że śledzi częstotliwość, z jaką prowadzone są dyskusje o firmie w sieci. Jedynie 18% badanych firm potrafi zidentyfikować pozytywne i negatywne opinie - wynika z raportu.

Firmy zamierzają bardziej świadomie zaistnieć na portalach społecznościowych - 36% deklaruje wdrożenie analizy odczuć klientów w ciągu kolejnych dwóch bądź trzech lat, ok. 33% planuje wdrożenie rozwiązań z zakresu monitorowania mediów społecznościowych, 27% - analityki predykcyjnej, natomiast 26% planuje zastosowanie narzędzi umożliwiających pomiar wpływu wypowiedzi zamieszczanych w sieci. Wiele firm wyraża również chęć zintegrowania narzędzi monitorowania mediów społecznościowych z innymi rozwiązaniami marketingowymi.

Badanie "Czy przedsiębiorstwa potrafią w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych w działaniach biznesowych?" zostało przeprowadzone w lipcu 2010 przez Harvard Business Review Analytic Services.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200