Microsoft i Salesforce kończą patentowy spór

Po trwających nieco ponad miesiąc negocjacjach władze obu gigantów doszły do porozumienia. Obie firmy zobowiązały się do wzajemnego udostępnienia spornych technologii m.in. z zakresu systemów rozproszonych. Dodatkowo Salesforce zapłaci firmie z Redmond za prawo do komercyjnego wykorzystywania innych rozwiązań technologicznych Microsoftu.

Według przedstawicieli koncernu Microsoft częścią porozumienia jest kontrakt pozwalający firmie Salesforce na wykorzystywanie wybranych technologii Microsoftu we własnych rozwiązaniach oraz w ramach obsługujących je infrastruktury serwerowej. Szczegółowe informacje na temat warunków finansowych porozumienia oraz okresu jego obowiązywania nie zostały ujawnione. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że Salesforce nabył prawo do używania technologii Microsoftu wykorzystywanych m.in. w systemach operacyjnych, oprogramowaniu klasy CRM oraz rozwiązaniach dedykowanych dla modelu cloud computing. Równolegle koncern Salesforce udostępni konkurentowi część własnych rozwiązań technologicznych.

Nawiązane porozumienie kończy spór sądowy, którego początki sięgają połowy maja br. Wtedy też Microsoft oskarżył firmę Salesforce o bezprawne wykorzystywanie dziewięciu chronionych prawnie technologii związanych m.in. z warstwą technologiczną oprogramowania oferowanego w formie usługi. W odpowiedzi na te zarzuty władze koncernu Salesforce zarzucili firmie Microsoft naruszenie pięciu patentów dotyczących m.in. obsługi pamięci podręcznej i błędów w systemach rozproszonych. Zdaniem analityków wartym podkreślenia jest fakt, że Microsoft i Salesforce do tej pory rozwijały dwie niezależne od siebie, konkurencyjne technologie związane z dostarczaniem oprogramowania w modelu cloud. Nawiązanie współpracy w zakresie technologii może być pierwszym krokiem do bliższej integracji obu platform. Warto dodać, że Salesforce będzie płacił konkurentowi również za dostęp do technologii związanych z oprogramowaniem klasy CRM. Tymczasem w zeszłym roku to właśnie Microsoft rozpoczął wojnę cenową m.in. z Salesforce w segmencie oferowanych w modelu usługowym aplikacji wspierających zarządzanie relacjami z klientami.

Miał to być element długofalowej strategii zakładającej przystosowanie oferty koncernu z Redmond do zmian zachodzących na rynku rozwiązań biznesowych. Jeszcze kilka lat temu mówiło się, że Microsoft dość nieporadnie stara się konkurować z największymi konkurentami oferującymi oprogramowanie biznesowe w modelu Saas. Według ekspertów obecnie - w dużej mierze dzięki dostępnemu komercyjnie od lutego br. środowisku operacyjnym Windows Azure - sytuacja zmienia się na korzyść giganta z Redmond. Władze Microsoft stopniowo realizują własną wizję modelu cloud computing m.in. dzięki ugruntowanej pozycji na wielu odmiennych sektorach branży IT.

Czytaj też:

Infor unowocześni swoje systemy w oparciu o platformę Microsoft Azure

Microsoft szykuje Visual Studio dla menedżerów

Gartner: Nie mylić cloud computing i SOA!

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200