Motorola się podzieli

Za rok firma ma przejść restrukturyzację. Koncern zostanie podzielony na dwa niezależne podmioty wyspecjalizowane w rozwiązaniach mobilnych i elektronice użytkowej oraz korporacyjnych systemach telekomunikacyjnych. Zmiany mają poprawić konkurencyjność oferty Motoroli w segmencie konsumenckim i operatorskim.

Prawa do nazwy Motorola zachowa spółka wyspecjalizowana w rozwiązaniach mobilnych i elektronice użytkowej. Marka ta najprawdopodobniej zostanie jednak udzielona również drugiej ze spółek. Obiema firmami powstałymi z podziału amerykańskiego koncernu pokierują Sanjay Jha i Greg Brown, obecni wicedyrektorzy koncernu Motorola. Obie spółki mają być obecne na giełdzie.

Z pojawiających się doniesień wynika, że plan separacji poszczególnych obszarów działalności koncernu w odrębnych jednostkach zyskał już poparcie rady nadzorczej firmy Motorola. Obecnie struktura organizacyjna koncernu zakłada podział na trzy jednostki zajmujące się odpowiednio rozwojem: urządzeń mobilnych, mobilnych systemów korporacyjnych oraz rozwiązań elektroniki użytkowej i systemów operatorskich. Plan restrukturyzacji zakłada m.in. rozdzielenie kompetencji należących obecnie do działu Motorola Home & Networks Mobility. Aktualnie ta jednostka biznesowa koncernu zajmuje się m.in. produkcją dekoderów STB, systemów wideo, a także rozwiązań infrastrukturalnych dla operatorów różnego rodzaju sieci telekomunikacyjnych.

Zobacz również:

  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania

O planach wydzielenia działalności skoncentrowanej na produkcji urządzeń mobilnych Motoroli mówiło się od dawna. Ten obszar biznesowy jest najbardziej dochodową częścią działalności koncernu. Jednak w m.in. w segmencie rozbudowanych telefonów komórkowych Motorola coraz częściej przegrywa konkurencję z bardziej agresywnymi firmami. W czwartym kwartale ubiegłego roku wyspecjalizowany w urządzeniach mobilnych dział biznesowy Motoroli przyniósł 132 mld USD straty na poziomie operacyjnym. Rok wcześniej było to niemal 600 mln USD straty. Przedstawiciele koncernu mają nadzieję, że działalność w segmencie urządzeń mobilnych już niebawem zacznie generować zyski. Na 2010 roku planowana jest premiera 20 nowych modeli telefonów Motoroli.

Zdaniem przedstawicieli kierownictwa koncernu podział ma na celu przede wszystkim uniezależnienie strategii firmy w segmencie rozwiązań elektroniki użytkowej od planów biznesowych związanych z ofertą dla operatorów. "Rozdzielenie działalności na poziomie zarządu pozwoli na uniezależnienie działań na poziomie operacyjnym i strategicznym. Dzięki temu obie firmy zyskają większą elastyczność, a co za tym idzie możliwość bardziej efektywnego konkurowania we własnych, węższych obszarach działalności" - podkreśla Greg Brown.

Nowy podział kompetencji poszczególnych jednostek organizacyjnych ma również ułatwić rozwój oferty produktowej w odpowiednich segmentach działalności. Dedykowane dla rynku konsumenckiego rozwiązania Motoroli mają zyskać dodatkowe możliwości integracji i współdziałania. Niewykluczone również, że ujednolicony zostanie interfejs obsługi różnego rodzaju urządzeń mobilnych i systemów domowej rozrywki firmy Motorola. Z kolei w ramach działalności jednostki wyspecjalizowanej w rozwiązaniach sieciowych skupione zostaną m.in. sprzętowe systemy infrastrukturalne, rozwiązania telekomunikacyjne dla służb bezpieczeństwa publicznego, operatorów sieci telekomunikacyjnych oraz sprzęt związany z sieciami bezprzewodowymi.

Zdaniem przedstawicieli koncernu plany reorganizacji zostały ujawnione niemal z rocznym wyprzedzeniem, aby dać klientom, pracownikom i udziałowcom firmy czas na przygotowanie się do przyszłorocznych zmian. Nie ujawniono jednak szczegółowych informacji na temat planowanego sposobu wydzielenia jednej ze spółek. Wiadomo również, że planowana reorganizacja jest uzależniona od szeregu uwarunkowań prawnych. Władze firmy nie ukrywają, że zamierzają przeprowadzić restrukturyzację jak najmniejszym kosztem.

Czytaj też:

Dell przejmuje dostawcę systemów zarządzania

Nowa strategia Avaya po przejęciu działu ES Nortela

Lenovo odkupi dział Lenovo Mobile

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200