iPad w biznesie - tak, ale jeszcze nie teraz

Nowy tablet firmy Apple mógłby być przydatnym narzędziem biznesowym, gdyby nie brak funkcjonalności związanych z bezpieczeństwem i kontrolą dostępu. Według analityków z wykorzystaniem iPada w firmach warto poczekać, aż urządzenie zostanie pozbawione ograniczeń znanych m.in. z pierwszej wersji iPhone`a.

Zdaniem ekspertów urządzenie przeznaczone przede wszystkim dla rynku konsumenckiego relatywnie szybko znajdzie zastosowanie również w biznesie. “Multimedialne możliwości tabletu Apple mogą przemawiać za jego wykorzystaniem m.in. w sprzedaży, czy działalności związanej z pośrednictwem w obrocie nieruchomości" - uważa Chris Hazelton, analityk firmy 451 Group. Nowy produkt koncernu Apple może okazać się przydatnym rozwiązaniem dla pracowników potrzebujących poręcznego urządzenia przenośnego wyposażonego w duży ekran dotykowy. Za wykorzystaniem tego urządzenia w biznesie przemawia również obsługa dedykowanej wersji pakietu biurowego iWork. Korporacyjnych zastosowań iPada przybywa również, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że ze znacznej części aplikacji biznesowych można korzystać za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Odpowiednio wyposażony i zabezpieczony przed uszkodzeniami mechanicznymi iPad może być wykorzystywany m.in. jako terminal dla pracowników magazynów wysokiego składowania, czy grafików. W obecnej wersji nowy tablet Apple może jednak zdecydowanie utrudnić pracę firmowych działów IT.

Urządzenie posiada bowiem dość ograniczone funkcje bezpieczeństwa. Brakuje m.in. obsługi technologii push i możliwości zdalnego zablokowania zgubionego lub skradzionego urządzenia. Nie ma również funkcjonalności umożliwiającej zdalne wykasowanie informacji zapisanych w pamięci urządzenia. iPad nie obsługuje również tunelowania i szyfrowania połączeń w ramach sieci VPN, ani środowiska Microsoft Exchange. Rozszerzenie obecnych mozliwości iPada za pomocą aplikacji firm trzecich utrudni zaś dość restrykcyjna polityka Apple. W warunkach korporacyjnych problematyczny może okazać się również sam sposób instalacji oprogramowania. Na poszczególnych urządzeniach aplikacje mogą być bowiem instalowane tylko za pomocą serwisu App Store. “Konieczność instalowania najdrobniejszej nawet aplikacji na poszczególnych urządzeniach może powodować naturalny opór ze strony osób zajmujących się administrowaniem firmowymi środowiskami IT. Brakuje również możliwości zakupu kilku aplikacji jednocześnie oraz rozwiązań służących do zapewnienia zgodności wersji wykorzystywanych na poszczególnych urządzeniach" - uważa Charles King, naczelny analityk firmy Pund-IT.

Eksperci podkreślają jednak, że podobnych rozwiązań brakowało m.in. w pierwszej wersji terminala iPhone. Telefon Apple zyskał jednak stosowne zabezpieczenia i mechanizmy ułatwiające zarządzanie terminalami w warunkach korporacyjnych wraz z kolejnymi aktualizacjami oprogramowania i nowymi wersjami sprzętowymi. Zapewne w podobny sposób usunięte zostaną ograniczenia iPada. Ostatecznie nowe urządzenie może stać się ciekawą alternatywą dla klasycznych komputerów przenośnych.

Czytaj też:

iPhone bardziej przydatny w biznesie

Novell: zestaw programistyczny dla Apple iPad

Tablet Apple iPad za 499 dolarów!

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200