Rynek PC: mocne odbicie w IV kw.

Niskie ceny i popyt na laptopy i netbooki podniosły sprzedaż komputerów w IV kwartale 2009 - podaje IDC. Swój udział miał także efekt Windows 7.

Sprzedaż komputerów osobistych w IV kw. 2009 sięgnęła 85,8 mln sztuk, o 15,2% więcej niż przed rokiem. Choć IDC określa wzrost jako nieoczekiwany, prawdopodobnie zwiastuje koniec kłopotów branży PC, również dotkniętej spadkami w ostatnim czasie.

IDC: Polacy kupują mniej komputerów

Mimo spadku cen sprzętu komputerowego i rosnącego popytu ze strony użytkowników domowych sprzedaż komputerów w Polsce w III kwartale 2009 wyraźnie spadła. Jak podała firma IDC Polska, w III kwartale 2009 w Polsce sprzedano niewiele ponad 803 tysiące sztuk komputerów.

Więcej...

"Wiele czynników składa się na skok sprzedaży PC" - mówi David Daoud, research manager IDC. "Konsumenci wstrzymywali się z zakupem komputera przez cały rok, zaś niższe ceny będące wynikiem rynkowej konkurencji producentów, wzmocniły popyt". IDC jako przyczynę wskazuje także efekt Windows 7 - premierę nowego systemu od Microsoftu.

Rośnie zainteresowanie tanimi laptopami i netbookami - uważa firma badawcza. Szczegółowe dane sprzedaży laptopów i netbooków nie są jeszcze dostępne. IDC prognozuje jedynie, że łączna sprzedaż przenośnych komputerów sięgnie w 2009 roku - 126,2 mln sztuk.

Niższe ceny w segmencie konsumenckim dla producentów oznaczają niższą marżę. Dostawcy kosztem zyskowności starają się jednak utrzymać rynkowy udział. Sprzedaż w segmencie przedsiębiorstw, który cechuje się wyższą marżą była słabsza.

Ogółem sprzedaż wzrosła w IV kw. na całym świecie. W USA o 24% do 20,7 mln sztuk. Największe wzrosty nastąpiły w regionie Azji i Pacyfiku - o 30% z wyłączeniem Japonii (gdzie wzrost wyniósł 4,6%). Region EMEA wzrósł po raz pierwszy od trzech kwartałów.

Pierwsza piątka producentów w IV kwartale to HP, Acer, Dell, Lenovo i Toshiba. Acer sprzedawał głównie netbooki i tanie laptopy, Dell odnotował pierwszy wzrost od czterech kwartałów. Największy wzrost odnotowało Lenovo - 41,8%, dzięki większym dostawom na rozwijające się rynki w Azji i Ameryce Łacińskiej.

Wzrost HP sięgnął 23,3% do 18 mln sztuk i 21-proc. udziału w rynku. Acer, który w trzecim kwartale odebrał Dellowi drugie miejsce, zanotował wzrost o 27,9% do 11,46 mln sztuk i 13,4-proc. udziału w rynku. Dell wzrósł zaledwie o 5,2% do 10,68 mln sztuk. Lenovo sprzedało 7,87 mln sztuk, a Toshiba 4,81 mln sztuk (wzrost o 30%).

Silniejszy impuls w IV kw. 2009 może stanowić potwierdzenie wcześniejszej prognozy IDC z połowy grudnia ub.r., że od roku 2010 rynek PC wróci do dwucyfrowych wzrostów. Rok 2009 łączna sprzedaż komputerów wyniesie ok. 291 mln komputerów, w 2010 ok. 321 mln, a w 2013 roku ponad 444 mln. Niemal 75 proc. tej liczby stanowić będą wówczas komputery przenośne. Więcej: IDC: W ciągu 3 lat sprzedaż komputerów osobistych podwoi się

Czytaj także:

III kw. 2009: Sprzedaż komputerów znów na (małym) plusie

Polski rynek IT: pierwszy spadek po 20 latach!

Dobry start, ale wątpliwości pozostają

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200