Google zarabia coraz więcej

W okresie od lipca do sierpnia br. przychody Google wzrosły o 7 proc. w skali roku i wyniosły niemal 6 mld USD. Kwartalny zysk netto był zaś o 27 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku finansowego. Marża netto przekroczyła 27 proc.

W kwartale zakończonym 30 września obroty Google wyniosły 5,94 mld USD - o 7 proc. więcej niż w trzecim kwartale poprzedniego roku rozliczeniowego. Kwartalne zobowiązania Google wobec partnerów i reklamodawców wyniosły ok. 1,56 mld USD. Przychód netto Google wyniósł więc 4,38 mld USD i był o ok. 310 mln USD wyższy od analogicznego wyniku za poprzedni kwartał trwającego roku finansowego. Warto dodać, że 47 proc. przychodów Google pochodziło z działalności na rynku amerykańskim. W minionym kwartale średnia liczba kliknięć w reklamy wyświetlane na witrynach należących do sieci reklamowej Google wzrosła o 14 proc. O 6 proc. spadł natomiast średni koszt reklamy rozliczanej na podstawie liczby kliknięć.

Koncern wypracował zysk netto na poziomie 1,64 mld USD wobec 1,29 mld USD rok wcześniej. Przychody i zyski Google były wyższe od wyników prognozowanych wcześniej. Szacunki analityków finansowych zakładały bowiem, że trzeci kwartał 2009 roku rozliczeniowego Google zamknie z przychodami rzędu 5,42 mld USD. Dobre wyniki finansowe mają być potwierdzeniem stabilizacji w najważniejszych sektorach działalności koncernu. Pod koniec września Google dysponował gotówką i krótkoterminowymi papierami wartościowymi o łącznej wartości ponad 22 mld USD. W skali świata koncern zatrudnia niemal 20 tys. etatowych pracowników.

Przedstawiciele kierownictwa Google zapowiadają zwiększenie tempa rozwoju koncernu. "Optymistycznie patrzymy w przyszłość i zamierzamy rozpocząć kolejną fazę istotnych inwestycji w rozwój innowacyjnych usług" - mówi Eric Schmidt, dyrektor generalny Google. Nie wyklucza on również rozwoju w drodze przejęć. Strategiczne akwizycje miałyby pomóc w rozwoju konkretnych technologii wykorzystywanych w strategicznych obszarach działalności koncernu lub przyczynić się do zwiększenia przychodów i bazy klientów. Obecnie Google kupuje średnio 12 relatywnie małych podmiotów w roku. Według Erica Schmidta jeszcze w tym roku możliwe są przejęcia większych firm.

Własne prace badawczo-rozwojowe koncernu z Mountain View mają koncentrować się m.in. na rozwoju interfejsu dla usług Google AdWords oraz tworzeniu nowych form reklamy online i rozbudowie algorytmów wyszukiwarki Google.

Czytaj też:

Google i Adobe pozwane za naruszenie patentów

Wyniki finansowe Microsoftu słabsze niż przed rokiem

Nokia: 0,5 mld euro straty w III kwartale

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200