Kolejny wyrok w sprawie nieuczciwej konkurencji na rynku paneli LCD

Spółka zależna koncernu Epson zapłaci karę w wysokości 26 mln USD za uczestnictwo w zmowie cenowej wymierzonej w koncern Motorola. To kolejny wyrok dotyczący praktyk nieuczciwej konkurencji na rynku paneli LCD.

Zarzuty postawione przez amerykańskiego regulatora kierownictwu spółki zależnej koncernu Epson dotyczą m.in. uczestnictwa w zmowie cenowej uderzającej w koncern Motorola. Spółka działająca wtedy pod nazwą Sanyo Epson Imaging Devices, wraz z innymi producentami paneli ciekłokrystalicznych, zawyżała ceny wyświetlaczy stosowanych w produkcji telefonów komórkowych Motorola Razr. Sprzedaż wyświetlaczy ciekłokrystalicznych po sztucznie zawyżonych cenach prowadzono przez kilka miesięcy na przełomie 2005 i 2006 roku.

Przedstawiciele władz spółki przyznali się do stawianych im zarzutów. Zapowiedzieli również chęć współpracy z amerykańskimi i międzynarodowymi regulatorami. Niewykluczone więc, że w niedalekiej przyszłości lista firm skazanych za uczestnictwo w spisku rozszerzy się. Warto dodać, że w 2006 roku wartość światowego rynku paneli TFT-LCD była szacowana na 70 mld USD.

Nie jest to pierwsze orzeczenie amerykańskiego regulatora w sprawie nieuczciwej konkurencji na rynku paneli LCD. W grudniu ubiegłego roku podobne wyroki wydano wobec koncernów LG i Sharp. Na firmy nałożono kary w wysokości odpowiednio 400 mln USD i 120 mln USD. Wykryte nieprawidłowości dotyczyły m.in. zasad sprzedaży ekranów ciekłokrystalicznych firmom Dell, Apple i Motorola. Z kolei w styczniu br. amerykański regulator nałożył karę w wysokości 65 mln USD na firmę Chunghwa Picture Tubes. Zarzuty były bezpośrednio powiązane z naruszającymi zasady konkurencji wolnorynkowej działaniami podejmowanymi przez koncern LG. Natomiast w maju br. Departamentu Sprawiedliwości orzekł, że podobne praktyki wobec firmy Dell stosowała również firma Hitachi Displays.

Czytaj też:

Sony wesprze Sharpa w produkcji LCD

Fuzja Oracle i Sun ma akceptację amerykańskiego regulatora

Oprogramowanie to nie utwór literacki

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200