7 cech, które każdy specjalista IT posiadać powinien

Stricte techniczne umiejętności mogą przyczynić się do zdobycia ciekawej pracy lub angażu przy interesującym projekcie. Jednak o praktycznej przydatności pracownika dla organizacji decydują również kompetencje miękkie. Minęły już czasy, w których specjalista IT pracował tylko z komputerami.

Oczekiwania wobec zespołu IT zmieniają się. Wiedza techniczna, choć niewątpliwie ważna, przestała być jedynym czynnikiem decydującym o wartości potencjalnego pracownika. Coraz częściej brana pod uwagę jest również cała gama kompetencji miękkich - komunikatywności, asertywności czy zdolności organizacyjnych. Oto siedem umiejętności miękkich, które przydają się każdemu, a których często brakuje osobom technicznym. Wszystkich można się nauczyć stosunkowo małym kosztem.

1. Umiejętność słuchania

Coraz mniej typowych projektów informatycznych jest realizowanych przez jednoosobowe zespoły. W większości bierze udział cały sztab osób posiadających różne umiejętności - merytoryczne, biznesowe, planistyczne, czy wreszcie - informatyczne. Jasnym jest więc, że aby skutecznie funkcjonować w zespole odpowiedzialnym za stworzenie narzędzi informatycznych potrzebna jest umiejętność słuchania. Umiejętność ta jest również niezbędna w przypadku specjalistów odpowiedzialnych za utrzymanie infrastruktury IT. Oni najczęściej mają do czynienia z problemami informatycznymi osób najmniej zorientowanych w specyfice branży. Słuchanie to jednak nie tylko rozumienie sygnałów dźwiękowych wysyłanych przez innych członków zespołu i osoby z otoczenia biznesowego. To umiejętność zrozumienia racji oraz punktu widzenia innych osób zaangażowanych w projekt. To umiejętność prawdopodobnie najważniejsza, a jednocześnie najtrudniejsza do nauczenia się.

2. Zdolności komunikacyjne

Umiejętność komunikacji z ludźmi spoza świata IT jest najpewniej drugą pod względem trudności w jej opanowaniu zdolnością większości specjalistów IT. Im prostszy komunikat, tym większa szansa, że spotka się on ze zrozumieniem szerszego grona. Tymczasem nawet osobom z branży IT trudno nadążyć za rozwojem technologii teleinformatycznych. Próba sprostania temu zadaniu wymaga stałej rozbudowy własnego słownika pojęć IT o dziesiątki terminów rocznie. Nie wszyscy jednak mają czas i chęci, aby utrzymywać takie tempo rozwoju kompetencji akurat w tej dziedzinie. Dziś to od specjalistów IT oczekuje się wiedzy technicznej i umiejętności jej przekazania w przystępny sposob. "Bardzo łatwo jest wpaść w język akronimów, żargonu i slangu niezrozumiałego dla osób, które na bieżąco nie śledzą rozwoju technologii. Tym bardziej istotne jest, aby z osobami dysponującymi mniej zaawansowaną wiedzą rozmawiać w sposób prosty i jak najmniej techniczny" - mówi Jonathan Wray z kanadyjskiego oddziału koncernu IBM. Jego zdaniem znaczenie zdolności komunikacyjnych wzrasta w międzynarodowych korporacjach, gdzie pojawia się bariera językowa.

3. Pewność siebie i asertywność

Karykaturalna osoba typowego informatyka jest mało asertywna, nieśmiała i skryta w sobie. Zupełnie nie sprawdza się w pracy zespołowej, a nawet jeśli dysponuje cennym pomysłem - boi się przedstawić go innym członkom zespołu, by nie narazić się na śmieszność. Tymczasem pewność siebie jest niezbędna w pracy zespołowej. Zwłaszcza tej, związanej z realizacją projektów z pogranicza IT i biznesu, gdzie ścierają się dość odmienne oczekiwania dwóch grup. Tu nieumiejętność przeciwstawienia się wygórowanym oczekiwaniom kierownictwa ma najczęściej znacznie bardziej dotkliwe skutki - np. w postaci opóźnień projektu, niezadowolenia czy decyzji kadrowych, aniżeli chwilowa sprzeczka. Z drugiej zaś strony nadmierna pewność siebie pojedynczych członków zespołu także może generować wewnętrzne konflikty. Trzeba pamiętać, że nie wszyscy członkowie zespołu projektowego dysponują zaawansowaną wiedzą techniczną. Powoduje to m.in. konieczność zmiany sposobu mówienia o problemach czy stanie realizowanych prac.

4. Znajomość sztuki prowadzenia prezentacji

Kolejnym krokiem po opanowaniu sztuki asertywności powinna być nauka prowadzenia prezentacji i występowania przed szerszym gronem. Zmieniające się realia biznesowe powodują bowiem, że zespół IT w coraz mniejszym stopniu pełni rolę realizatora bieżących prac związanych z utrzymaniem i rozwojem korporacyjnego środowiska informatycznego. Powinien także sprawować funkcje doradcze z zakresu możliwości wykorzystania i potrzeb inwestycji w IT dla zarządu oraz całej organizacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200