ComArch wchodzi na rynek Chin i Wietnamu
- (aja),
- 17.04.2009, godz. 10:47
Firma otworzyła oddziały w obu krajach. Comarch to pierwsza polska firma IT, która wchodzi bezpośrednio na rynek Dalekiego Wschodu, choć w Malezji przez partnera działa od lat Young Digital Planet, a na Tajwanie sprzedaje swoje produkty InteliWISE.
Odziały Comarchu w Chinach i Wietnamie rozpoczną działalność do końca czerwca br. Obie spółki mają zacząć zarabiać na siebie w ciągu dwóch lat. Koszt wejścia na te rynki szacowany jest przez Rzeczpospolitą na 3 mln zł.
"Jeżeli chcemy na poważnie współpracować z globalnymi partnerami, którzy działają na Dalekim Wschodzie, nie możemy obsługiwać ich z Polski" - tłumaczy Rzeczpospolitej Janusz Filipiak, prezes Comarchu.
W Chinach i Wietnamie firma będzie sprzedawać głównie system elektronicznego obiegu dokumentu ECOD, skierowany do branży handlu detalicznego. Na tych rynkach Comarch będzie współpracował z partnerami znanymi na całym świecie. Jeden z nich jest już klientem firmy. Jak ocenia Rzeczpospolita, jest nim prawdopodobnie jedna z dwóch firm - Unilever lub niemiecka Grupa Metro. Ten ostatni koncern jest właścicielem sieci handlowych Saturn, Real, Makro Cash and Carry i Media Markt, który właśnie zapowiedział otwarcie pierwszego sklepu w Chinach.
Według danych Raportu Specjalnego Computerworld TOP200, Comarch był największym eksporterem wśród polskich firm IT w 2007 r. i zapewne utrzyma tę pozycję w roku 2008. Comarch sprzedał w 2007 r. poza granicami polski produkty i usługi za prawie 105 mln zł, na drugim miejscu znalazł się Ericpol Telecom (ok. 95 mln zł), a na trzecim Wilk Elektronik (ok. 84 mln zł). Łączna wartość eksportu IT podana przez uczestników rankingu TOP200 za 2007 r. wyniosła 860 mln zł.
Więcej o obecności polskich firm za granicą
Polskie firmy IT w Europie Środkowej i Wschodniej
Asseco Poland działa już w 16 krajach Europy
InteliWISE: polskie awatary na Tajwanie
Suntech chce być regionalnym liderem
Krótko: Newitech zwiększa eksport