Rośnie popyt na outsourcing

Z badania przeprowadzonego przez firmę Equaterra wynika, że zainteresowanie usługami outsourcingu procesów biznesowych rośnie. Wzrost popytu obserwuje 64 proc. obecnych w Europie firm outsourcingowych i 25 proc. dostawców działających na rynku amerykańskim. Zdaniem analityków wiele firm upatruje w usługach BPO i ITO sposobu na walkę ze skutkami załamania rynków finansowych.

Eksperci Equaterra przeanalizowali odpowiedzi przedstawicieli firm analitycznych i dostawców usług outsourcingowych - m.in. Accenture, Atos Origin, Capgemini, IBM, Infosys i Wipro. W minionym kwartale zwiększony popyt na usługi outsourcingu odnotował prawie co drugi dostawca. Największym zainteresowaniem cieszą się usługi z zakresu outsourcingu BPO. Wzrost zainteresowania usługami z zakresu outsourcingu procesów biznesowych odczuło 58 proc. analizowanych firm. Dodatkowo 39 proc. dostawców wskazało na zwiększony popyt na usługi outsourcingu obsługi IT.

Jednocześnie ponad 38 proc. ankietowanych wskazało kryzys ekonomiczny za najważniejszy czynnik mający wpływ na odraczanie ostatecznej decyzji o zawarciu umowy po stronie klienta. Z drugiej strony według prawie połowy (42 proc.) ankietowanych globalne warunki ekonomiczne mają bezpośredni wpływ na zmiany charakteru usług outsourcingowych. Rzadziej zawierane są bowiem długoterminowe kontrakty mające na celu usprawnienie konkretnych procesów, a outsourcing jest coraz częściej traktowany jako sposób na zredukowanie kosztów operacyjnych.

W odpowiedzi na to dostawcy usług outsourcingu podejmują różnego rodzaju działania zmierzające do uproszczenia procesów związanych z jego wykorzystaniem oraz zarządzania rozproszoną organizacją. Martyn Hart, przewodniczący brytyjskiej organizacji National Outsourcing Association uważa, że koncentracja na podniesieniu efektywności kosztowej przedsiębiorstw może przyczynić się do szybkiej renegocjacji warunków outsourcingu, a nawet zmiany dostawców takich usług. Zdaniem autorów raportu dostawcy usług outsorcingu zamierzają również prowadzić bardziej agresywną politykę cenową. W ten sposób konkurencyjność swoich usług zamierza podnosić ponad połowa firm świadczących tego rodzaju usługi.

Czytaj też:

Tata przejmuje Citigroup Global Services

Więcej outsourcingu i offshoringu usług IT

Kryzys: czy zawiodły systemy?

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200