CenterNet: czy ta sieć kiedyś wystartuje?

Piąty operator infrastrukturalny od kilku dni ma nowego prezesa, ma też wstępne porozumienie z dostawcą sprzętu (chińskim Huawei) oraz pomysły na nowy biznes przy współpracy z Radiem Maryja. Wciąż jednak brak najważniejszego - ostatecznej decyzji o starcie swojej sieci komórkowej.

"Koncesja zobowiązuje nas do uruchomienia usług do końca marca 2009 roku. I tego się trzymamy. Krok po kroku przygotowujemy się do startu o czym świadczy m.in. umowa o roamingu krajowym zawarta z Centertelem czy podpisanie porozumienia z Huawei" - mówi Anna Gołębicka, dyrektor marketingu w CenterNecie.

Faktycznie w Centernecie ostatnio sporo się działo. Rada nadzorcza powołała nowego prezesa spółki. Od 1 października funkcję tę pełni Tomasz Jarmicki (poprzednio piastujący różne funkcje menedżerskie w Polkomtelu). Pod koniec września Centernet i chiński Huawei podpisały list intencyjny, którego celem jest "zawarcie umowy na dostarczenie i wdrożenie infrastruktury sieciowej dla potrzeb świadczenia usług w ramach licencji 1800 MHz". Kilka dni wcześniej spółka złożyła ofertę w kolejnym przetargu na wolne częstotliwości GSM. Na początku sierpnia podpisała umowę z Centertelem, dotyczącą możliwości wykorzystania tej sieć do świadczenia usług jako MVNO.

Ponadto kilka dni temu media obiegła informacja, że operator zawarł porozumienie w sprawie współpracy z fundacją Lux Veritas, obejmującej uruchomienie nowej sieci komórkowej "W rodzinie". Jej usługi byłyby skierowane do słuchaczy Radia Maryja, którzy według różnych szacunków stanowią grupę od jednego do nawet czterech milionów osób. Mogłoby się więc wydawać, że Centernet nieco zweryfikował strategię i zamiast walczyć np. o młodzieżowych klientów z największymi operatorami, poszuka zysku na drugim biegunie, w mniej zatłoczonym segmencie rynku. Spółka utrzymuje jednakże, iż projekt "W rodzinie" to nie jest nisza na jaką zdecydował się operator, lecz osobne przedsięwzięcie, niezależne od startu 'głównej' sieci CenterNetu.

"Zarząd firmy nie wyklucza podejmowania jeszcze innych inicjatyw tego typu, czyli wychodzenia na rynek z usługami kierowanymi do bardzo konkretnych grup docelowych, skupionych wokół jakiejś idei" - dodaje Anna Gołębicka. Stworzenie marki "W rodzinie" to jeden z takich pomysłów.

Warto przypomnieć, że fundusz Midas, właściciel CenterNetu, jako pierwszą miał zamiar stworzyć sieć telefonii komórkowej Extreme Mobile w Wielkiej Brytanii. Wyniki tego operatora - kierującego ofertę do "ludzi młodych i aktywnych" - miały być pewnego rodzaju barometrem dla planów komórkowych firmy w Polsce. CenterNet nie potwierdza czy w dalszym ciągu istnieje tego typu korelacja. Nie komentuje też postępów w przygotowaniach do uruchomienia tego przedsięwzięcia. Od przeszło półtora roku potencjalni klienci tej sieci, pod adresemhttp://www.extrememob.com witani są tą samą zapowiedzią rychłego startu usług. Przy obecnej sytuacji na światowych rynkach finansowych - z widmem poważnego kryzysu ekonomicznego w tle - uruchomienie nowej sieci na 'Wyspach' właśnie w tym okresie, byłoby bardzo odważnym posunięciem.

Czy z kolei przy obecnym nasyceniu rynku w Polsce jest jeszcze miejsce wejście kolejnego operatora? W 'międzyczasie' pojawiła się przecież cała masa nowych marek komórkowych działających jako MVNO (Aster, Avon, mBank, Halo Polsat, Mobilking, Mova, WPMobi). CenteNet zapewnia, że tak i będzie musiał to udowodnić najdalej za sześć miesięcy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200