Chcemy Internetu w telewizorze

Polacy chcą nowej telewizji - spersonalizowanej, z dostępem do Internetu, dźwiękiem i obrazem wysokiej jakości. Takie wnioski płyną z raportu na temat potrzeb telewidzów przygotowanego przez poznańską firmę Inotel we współpracy z TNS OBOP.

Jeśli operatorzy telewizji kablowej i platform cyfrowych nie wzbogacą w najbliższym czasie swojej oferty, mogą stracić klientów. Okazuje się bowiem, że aż 30 % Polaków chciałoby korzystać z Internetu za pośrednictwem telewizora, 29% chętnie skorzystałoby z wirtualnej wypożyczalni DVD oraz z usługi video na żądanie, a 25% ankietowanych marzy o prowadzeniu wideo-rozmów ze znajomymi z wykorzystaniem odbiornika telewizyjnego. Dzisiejsza telewizja nie daje im takich możliwości, dlatego aż 33% Polaków zakłada możliwość rezygnacji z usług operatorów, jeśli ich oferta nie stanie się w najbliższym czasie bardziej spersonalizowana.

Odpowiedzią na potrzeby telewidzów jest IPTV - wysokiej jakości telewizja cyfrowa z rozbudowanymi funkcjami dodatkowymi, dająca widzom pewną swobodę w wyborze tego, co i kiedy mogą oglądać. Wśród możliwości IPTV znajdują się m.in. wideo na życzenie, możliwość nagrywania filmów bez konieczności posiadania magnetowidu, interaktywny program telewizyjny na ekranie telewizora, wymiana treści multimedialnych z użytkownikami telewizji, dostęp do Internetu za pośrednictwem telewizora i odtwarzanie plików multimedialnych zapisanych na w komputerze. Według danych opublikowanych przez firmę analityczną Park Associates, tego typu telewizja staje się obecnie jednym z najszybciej rozwijających się mediów i należy się spodziewać nawet pięciokrotnego wzrostu liczby abonentów IPTV do 2011 roku.

W Polsce IPTV uruchomiła już m.in. firma Inotel, ale na razie jest to projekt niszowy. W zasięgu Inotela znajduje się bowiem obecnie jedynie około 40 tysięcy gospodarstw. Zgodnie z projektami realizacji rozbudowy sieci, do końca 2008 roku w jej zasięgu znajdzie się 100 tys. gospodarstw domowych, jednak poważną przeszkodą w rozwoju tego medium w Polsce jest brak wystarczającej ilości sieci światłowodowych, niezbędnych do korzystania z IPTV.

Źródło: Inotel

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200