ZUS: kwalifikowany e-podpis i nie ma zmiłuj

Z drugiej jednak strony, przekładanie w nieskończoność terminu wejścia w życie nowego obowiązku nie daje raczej nadziei na to, że przedsiębiorcy z wyprzedzeniem przystąpią do przygotowań. Doświadczenia z dowodami osobistymi dowodzą, że w naturze Polaka leży czekanie na ostatnią chwilę. Cezary Przygodzki, menadżer w dziale doradztwa podatkowego Ernst & Young, jest zdania, że gdyby centra certyfikacyjne zdecydowały się na wspólną akcję marketingową, uświadamiającą przedsiębiorcom konieczność posiadania kwalifikowanych certyfikatów, a jednocześnie budującą rynek na ich produkty, firmy mogłyby przyspieszyć zakupy. "Akcja informacyjna ZUS może okazać się niewystarczająca" - uważa.

Krzysztof Chmarra zauważa, że nawet jeśli wszyscy zakupią odpowiednie certyfikaty przed sierpniowym terminem wysyłania dokumentów do ZUS, wielu płatników w sierpniu użyje certyfikatu kwalifikowanego po raz pierwszy. Pomyłki i problemy będą więc tak, czy inaczej nieuniknione.

Więcej o podpisie elektronicznym w Polsce

Kto potrzebuje bezpiecznego e-podpisu?

Elektroniczny podpis z komórki za pół roku

Porównanie oferty kwalifikowanych centrów certyfikacji

E-podpis kwalifikowany dla firm w 20 minut

E-przetargi bez podpisu elektronicznego

E-podpis w służbie zdrowia

W maju ruszą elektroniczne skrzynki podawcze

1,2 mln zł na mobilny podpis elektroniczny

Unizeto będzie sprzedawać e-podpis za granicą

Do czego dziś może przydać się certyfikat kwalifikowany?

* Przesyłania drogą elektroniczną dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

* Nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez Internet.

* Pozyskiwania wypisów elektronicznych dotyczących wszystkich podmiotów gospodarczych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego.

* Podpisywania urzędowej korespondencji z podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

* Składania elektronicznych deklaracji podatkowych.

* Zawierania umów cywilno-prawnych w formie elektronicznej.

* Wystawiania faktur w formie elektronicznej.

* Uczestniczenia w aukcjach i przetargach elektronicznych.

* Podpisywania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

* Zgłaszania drogą elektroniczną zbiorów danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

* Składania e-deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.


TOP 200