ZUS: kwalifikowany e-podpis i nie ma zmiłuj
- Dorota Konowrocka,
- Monika Tomkiewicz,
- 20.03.2008, godz. 12:57
Z drugiej jednak strony, przekładanie w nieskończoność terminu wejścia w życie nowego obowiązku nie daje raczej nadziei na to, że przedsiębiorcy z wyprzedzeniem przystąpią do przygotowań. Doświadczenia z dowodami osobistymi dowodzą, że w naturze Polaka leży czekanie na ostatnią chwilę. Cezary Przygodzki, menadżer w dziale doradztwa podatkowego Ernst & Young, jest zdania, że gdyby centra certyfikacyjne zdecydowały się na wspólną akcję marketingową, uświadamiającą przedsiębiorcom konieczność posiadania kwalifikowanych certyfikatów, a jednocześnie budującą rynek na ich produkty, firmy mogłyby przyspieszyć zakupy. "Akcja informacyjna ZUS może okazać się niewystarczająca" - uważa.
Krzysztof Chmarra zauważa, że nawet jeśli wszyscy zakupią odpowiednie certyfikaty przed sierpniowym terminem wysyłania dokumentów do ZUS, wielu płatników w sierpniu użyje certyfikatu kwalifikowanego po raz pierwszy. Pomyłki i problemy będą więc tak, czy inaczej nieuniknione.
Więcej o podpisie elektronicznym w Polsce
Kto potrzebuje bezpiecznego e-podpisu?
Elektroniczny podpis z komórki za pół roku
Porównanie oferty kwalifikowanych centrów certyfikacji
E-podpis kwalifikowany dla firm w 20 minut
E-przetargi bez podpisu elektronicznego
W maju ruszą elektroniczne skrzynki podawcze
1,2 mln zł na mobilny podpis elektroniczny
Unizeto będzie sprzedawać e-podpis za granicą
Do czego dziś może przydać się certyfikat kwalifikowany?
* Przesyłania drogą elektroniczną dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
* Nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez Internet.
* Pozyskiwania wypisów elektronicznych dotyczących wszystkich podmiotów gospodarczych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego.
* Podpisywania urzędowej korespondencji z podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.
* Składania elektronicznych deklaracji podatkowych.
* Zawierania umów cywilno-prawnych w formie elektronicznej.
* Wystawiania faktur w formie elektronicznej.
* Uczestniczenia w aukcjach i przetargach elektronicznych.
* Podpisywania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
* Zgłaszania drogą elektroniczną zbiorów danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
* Składania e-deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.