Polska liderem telewizji mobilnej?

Według Chrisa Bannistera, dyrektora zarządzającego operatora sieci Play, nasz kraj może stać się jednym z liderów we wdrażaniu telewizji mobilnej w Europie. Stwierdzeniu temu wtórują prezesi pozostałych polskich operatorów komórkowych, którzy tylko w najbliższym czasie chcą wydać na jej rozwój kilkanaście milionów złotych, docelowo osiągając zaś pułap kilkuset milionów. Namacalnym efektem współpracy PTC, PTK Centertel, Polkomtela i P4 jest uruchomienie testów telewizji mobilnej w standardzie DVB-H, dostępnej obecnie w centrum Warszawy.

Pod koniec ubiegłego roku czterech polskich operatorów sieci komórkowych zawarło porozumienie o współpracy, przede wszystkim w zakresie rozwoju w Polsce cyfrowej telewizji mobilnej. Pierwszym efektem wspólnego działania jest uruchomienie testów takiej usługi w standardzie DVB-H. O szczegółach biznesowo-technologicznych całego przedsięwzięcia poinformowano na specjalnie zorganizowanej konferencji z dziennikarzami, podczas której można było również wypożyczyć telefony Sagem my750C dostosowane do obsługi telewizji mobilnej.

Podczas spotkania stronę operatorską reprezentowali Maciej Witucki (Telekomunikacja Polska), Klaus Hartmann (Polska Telefonia Cyfrowa), Adam Glapiński (Polkomtel) oraz Chris Bannister (P4). Konferencję rozpoczął prezes TP, który reprezentował m.in. grupę TP Emitel odpowiedzialną za techniczny aspekt działania sieci DVB-H w Warszawie (nadajnik ulokowany na Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie). Witucki zwrócił uwagę na ważna rolę narodowego regulatora (Urząd Komunikacji Elektronicznej) w rozwoju telewizji mobilnej, polegającą na ustaleniu jasnych i przejrzystych zasad udzielania koncesji, opłat i terminów wyłączności na udostępnianie usług. Podkreślono zmieniający się charakter konkurencji wśród największych polskich operatorów komórkowych - nie polega on już na różnicach w infrastrukturze (liczba BTSów, centrów obsługi sieci, pokrycie terenu) a w rodzaju dostarczanej treści i usługach dodanych. Stąd m.in. wypłynęła idea wspólnych działań przy uruchamianiu testów telewizji mobilnej.

Polska liderem telewizji mobilnej?

Sagem my750C do odbioru telewizji mobilnej DVB-H

Klaus Hartmann, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej, zaznaczył, że w najbliższym czasie inwestycje operatorów w dostosowanie infrastruktury sieciowej do obsługi telewizji mobilnej sięgną kilkunastu milionów złotych. Spółki telekomunikacyjne szacują, że do końca 2009 r. uda się pozyskać 100 tys. użytkowników nowej usługi. Jeśli zainteresowanie telewizją mobilną będzie w Polsce rosło, to operatorzy wydadzą na kolejne inwestycje w jej rozwój nawet kilkaset milionów złotych (100-200 milionów euro), a penetracja sygnałem DVB-H sięgnie 60 proc. w skali kraju (duże miasta wraz z najważniejszymi węzłami komunikacyjnymi). Prawdziwym testem popularności mobilnego przekazu mogą stać się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012, o których wspominali przedstawiciele wszystkich operatorów. Adam Glapiński z Polkomtela zwrócił uwagę, iż aby spółki zdecydowały się przeznaczyć tak znaczne środki finansowe na nową usługę, to narodowy regulator powinienem wspomóc ich jasnym ustawodawstwem, gwarantującym m.in. kilkuletni okres wyłączności na udostępnianie telefonii mobilnej (kwestia wydaje się być poważna, szczególnie w odniesieniu do licznie pojawiających się operatorów wirtualnych - MVNO, którzy nie ponoszą kosztów budowy i utrzymania fizycznej infrastruktury).

Testowa emisja programów cyfrowej telewizji mobilnej prowadzona jest w centrum Warszawy (i promieniu ok. 30 km, ale jedynie w przypadku dobrych warunków atmosferycznych i przebywaniu na zewnątrz budynków). Nadawanych jest 12 programów, udostępnionych m.in. przez TVP, TVN i Polsat. Pomimo istnienia kilku technologii, w których można rozsyłać sygnał telewizji mobilnej (DVB-H, DVB-SH, MediaFlo, T-DMB/S-DMB), zdecydowano się na wybór standardu DVB-H (Digital Video Broadcasting Handhelds) - rekomendowanego przez Komisję Europejską, jako preferowane rozwiązanie do przesyłania obrazów wideo w urządzeniach przenośnych. Przedstawiciele operatorów, odpowiedzialni merytorycznie za działanie testowej usługi, podkreślili jej liczne zalety, takie jak: wysoka jakość obrazu i dźwięku niezależnie od liczby użytkowników (m.in. dzięki użyciu technologii rozsiewczej, a nie znanego ze streamingu unicastu czy multicastu - MBMS) czy łatwe i intuicyjne zmienia programów za pomocą "przyjaznych" telefonów. Zwrócono uwagę również na bardzo ważny aspekt telewizji mobilnej, jakim jest interaktywność. Dzięki połączeniu możliwości telewizji i telefonu komórkowego można np. w prosty sposób robić zakupy (akceptacja płatności w trakcie trwania programu) czy głosować w czasie rzeczywistym za pomocą jednego kliknięcia.

Rozwój telewizji mobilnej w Polsce intensywnie wspiera Urząd Komunikacji Elektronicznej. Obecnie UKE wystosowało do rynku "konsultacje" wykorzystania częstotliwości, które mogłyby być przeznaczone na potrzebny nowej usługi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200