MySQL pod skrzydłami Suna

Decyzja o przejęciu firmy MySQL otwiera przed koncernem Sun nowe perspektywy rozwoju. Jonathan Schwartz, prezes i dyrektor wykonawczy Sun Microsystems uważa, że zakup MySQL jest "najważniejszym przejęciem w historii firmy". System bazodanowy zostanie dołączony do bogatego portfolio produktów open-source koncenu.

Według obserwatorów to bardzo przemyślany ruch ze strony koncernu Sun. Dzięki tej transakcji zyskał on prawa do najpopularniejszego na świecie systemu zarządzania relacyjnymi bazami danych. Tym samym, Sun stanie się poważnym konkurentem dla dostawców innych rozwiązań RDBMS, w tym m.in. Oracle i IBM.

Władze koncernu już wcześniej zapowiadały, że firma zamierza wejść na rynek narzędzi do obsługi baz danych. Teraz Sun zyskał własny silnik bazodanowy, a wraz z nim rzeszę użytkowników i deweloperów. Transakcja uzupełni ofertę produktową Sun Microsystems i umocni jego pozycję na wartym 15 mld USD rynku baz danych. Pod kątem technologicznym produkty obu firm doskonale się uzupełniają.

Obustronne korzyści

"Między Sun i MySQL istnieje duże dopasowanie organizacyjne i strategiczne" - mówi dotychczasowy CEO MySQL, Marten Mickos, który ma zasiąść w zarządzie Sun. "Będziemy mogli zaoferować naszym klientom bardziej kompletny zestaw narzędzi, pracujących w spójnym środowisku. Wsparcie ze strony dużej firmy poszerzy nasze możliwości rozwoju" - dodaje Mickos.

Spółka MySQL zostanie włączona do struktur koncernu Sun. Według zapewnień jej rozwiązania będą nadal oferowane na dotychczasowych zasadach. Obecnie sam silnik MySQL jest darmowy. Jego producent zarabia przede wszystkim na płatnych usługach wsparcia i oprogramowaniu dodatkowym. Prawdopodobnie początkowo Sun skorzysta z istniejących kanałów dystrybucji utworzonych na podstawie umów partnerskich m.in. z firmami Intel i Dell.

Aktualnie MySQL zatrudnia ponad 400 osób i ma oddziały w 25 krajach. Dla porównania Sun Microsystems ma ponad 32 tys. pracowników.

Co na to rynek

Niewątpliwie MySQL umożliwi koncernowi Sun rozbudowanie własnej platformy LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), a inne produkty MySQL będą dobrym uzupełnieniem oferty. Dodatkowo, dzięki akwizycji szwedzkiej firmy, Sun znacznie poszerzy grono swoich klientów. Z silnika MySQL korzystają m.in. Facebook, YouTube, a także Toyota. Obie firmy posiadają również wspólnych klientów. Jednym z nich jest eBay. Według obserwatorów duży wpływ na decyzję o zakupie MySQL miała modularna budowa szwedzkiego rozwiązania. Umożliwi ona stosunkowo łatwą rozbudowę funkcjonalności silnika i ułatwi jego połączenie z dotychczasowymi produktami Sun Microsystems.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200