IBM kupuje firmę Cognos za 4,9 mld USD

Decyzja ta wpisuje się w serię przejęć na rynku oprogramowania Business Intelligence i Corporate Performance Management. IBM zapłaci 58 USD za akcję Cognosa, o 10% więcej niż cena zamknięcia z piątku (9 listopada). Z rozwiązań kanadyjskiego dostawcy obecnie ponad 23 tys. firm. Umowa ma zostać sfinalizowana w pierwszej połowie 2008 r.

Zgodnie z ujawnionymi informacjami IBM, zamierza włączyć Cognos do działu Information Management Software (IMS) i najprawdopodobniej zintegruje część oprogramowania przejętej firmy ze swoimi rozwiązaniami. Rob Ashe, dotychczasowy szef Cognos wejdzie zarządu grupy IMS. Innych decyzji personalnych dotyczących prawie 4000 osób zatrudnionych obecnie w kanadyjskiej firmie nie opublikowano.

Na zaistniałej sytuacji prawdopodobnie najwięcej straci konkurujące z IBM na wielu rynkach HP. Dotychczas firma ta oferowała m.in. rozwiązania BI stworzone właśnie na podstawie oprogramowania Cognos. IBM dołączył do Oracle i SAP, które już jakiś czas temu podjęły działania zmierzające do przejęcia mniejszych producentów oprogramowania do analizy danych biznesowych.

Nieco ponad miesiąc temu koncern SAP za 6,8 mld USD kupił innego dostawcę oprogramowania klasy BI - firmę Business Objects. Warto przypomnieć, że wcześniej Business Objects wchłonął firmy Cartesis i ALG Software. Natomiast Oracle w kwietniu br. za 3,3 mld USD przejął Hyperion Solutions. Także Cognos, na początku roku kupił mniejszego dostawcę oprogramowanie CPM - firmę Applix.

Analitycy IDC prognozują, że w 2007 r. wartość rynku BI wyniesie prawie 6 mld USD, a w 2012 r. przekroczy 9 mld USD.

Pierwsze pogłoski o ewentualnej akwizycji Cognos pojawiły się w lecie zeszłego roku. Spekulowano, że największego kanadyjskiego producenta oprogramowania kupi m.in. Microsoft, Oracle czy właśnie IBM. Jednak zdaniem analityków to właśnie transakcja z Big Blue była najbardziej prawdopodobna - Cognos i IBM współpracują ze sobą od ponad 15 lat.

Według przedstawicieli koncernu, dzięki połączeniu z Cognos, możliwe stanie się stworzenie kompletnej, opartej na otwartych standardach platformy BI/PM, wykorzystującej oprogramowanie bazodanowe i middleware IBM. "Klienci poszukują kompletnych rozwiązań umożliwiających sprawne podejmowanie decyzji na bieżąco" - powiedział Steve Mills, szef IBM Software Group. "IBM od dziesięcioleci jest dostawcą rozwiązań z dziedziny Business Intelligence (BI) i Performance Management (PM). Zdecydowaliśmy się na zakup firmy Cognos, ponieważ jest ona dostawcą najwyższej klasy technologii opartej na otwartych standardach, która będzie doskonałym uzupełnieniem naszej oferty i strategii IBM SOA" - dodał Mills.

Big Blue zamierza również zaoferować własne rozwiązania dotychczasowym klientom Cognos. Koncern jest zainteresowany zwłaszcza rozszerzeniem swoich wpływów w branży farmaceutycznej oraz w sektorze rządowym. Prawdopodobnie nowa oferta, poza aplikacjami Busniess Intelligence oraz Performance Management będzie obejmowała także rozwiązania sprzętowe, oprogramowanie pośredniczące oraz usługi dodatkowe.

Zakup Cognos jest 23 przejęciem, realizowanym przez IBM w ramach strategii Information on Demand. Inne strategiczne przejęcia IBM dotyczyły m.in. firm: Princeton Softech, FileNet, Ascential Software, DataMirror oraz Trigo i DWL.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200