Nokia: 8,1 mld USD za nawigację w telefonie

Fińska Nokia wyda rekordową sumę 8,1 mld USD za firmę tworzącą cyfrowe mapy - Navteq. Dzięki temu w większej liczbie modeli telefonów tego producenta pojawią się funkcje nawigacyjne.

Dodatkową korzyścią będzie możliwość zwiększenia przychodów i zysków z usług dodatkowych, na rynku telefonów komórkowych działającym na coraz niższych marżach. Daje także możliwość tworzenia własnych serwisów opartych na systemach lokalizacyjnych, np. związanych z informowaniem o ruchu na drogach.

Nokia już teraz dostarcza mapy cyfrowe m.in. do modeli E90, czy N95. Navteq dostarcza mapy zarówno na potrzeby serwisów online, jak MapQuest, jak i do urządzeń GPS - Garmin, czy Magellan Navigation. Największym rywalem tej firmy jest - działający także w Polsce - Tele Atlas, który obecnie dostarczał mapy dla Nokii.

Transakcja przejęcia Navteq przez Nokię została ogłoszona zaledwie dwa miesiące po tym, jak producent systemów GPS - TomTom - poinformował o zamiarze zakupu Tele Atlas. Co prawda TomTom zapowiedział, że firma ta będzie działać pod własną marką, ale wzbudziło to zaniepokojenie wśród klientów Tele Atlas, m.in. Nokii. Przejęcie Navteq zapewnia fińskiemu producentowi nieograniczony dostęp do map cyfrowych.

Nokia zaoferowała 78 USD za każdą akcję Navteq, o 34% więcej niż na ostatnim ich notowaniu. Teraz transakcja musi zostać zaaprobowana przez instytucje regulujące rynek. Jej zamknięcie spodziewane jest na pierwszy kwartał 2008 r. Analitycy twierdzą, że oferta Nokii ma charakter uprzedzający podobny ruch ze strony, takich firm jak: Microsoft, Yahoo, czy Google. Każda z nich coraz większy nacisk kładzie na rozwój serwisów opartych na mapach cyfrowych.

Przychody Navteq za drugi kwartał wyniosły 202 mln USD, a zysk netto prawie 41 mln USD. Z kolei Tele Atlas osiągnął odpowiednio 72 mln euro i stratę netto 1,2 mln euro.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200